Sikeresen tesztelte az Iberia és az Air France a Galileo által fejlesztett, távolról aktiválható vészhelyzeti jeladót. A rendszer gyorsabb reagálást biztosíthat a távoli helyeken bekövetkező balesetek esetén.
Az Európai GNSS Ügynökség cégek, a spanyol légiforgalmi irányító szolgálat, a francia űrkutatási központ, valamint a francia és spanyol mentési központok együttműködésével sikeresen tesztelte a Galileo rendszerének üzemeltetési koncepcióját. A repülési szimulációkat az Iberia és az Air France gépeinek segítségével hajtották végre szeptember közepén.
Ezek célja az Eurocae által kidolgozott eljárások és a felhasználói oldali eszközök működőképességének bizonyítása volt.
A jeladót olyan esetekben aktiválhatják, amikor a légiforgalmi irányítás már nem látja a repülőgép radarjelét, és kommunikálni sem lehet a járattal.
Ez megoldást nyújthat olyan esetekre is, amikor a személyzet már nem tud, vagy nem akar együttműködni a kialakult helyzet megoldásában, mint például gyaníthatóan a Malaysia Airlines 370-es járatának eltűnése esetében.
A tesztekhez az Orolia ELT-DT jeladójának prototípusát használták. A folyamat a légitársaság, jelen esetben az Iberia műveleti központjában indult, ahol a szimuláció szerint észlelték, hogy az egyik Atlanti-óceán fölött tartózkodó járatukról már nem érkezik információ.
Ezután a spanyol légiforgalmi irányítással (Enaire) és mentésirányítási központtal együtt megpróbáltak kapcsolatot teremteni a hagyományos módszerekkel, ám ezek nem vezettek eredményre.
A fentiek miatt kényszerhelyzetet jelentettek és a jeladó távoli aktiválásáról határoztak. Ezt a Galileo RLS (Return Link Service) szolgáltatásán keresztül tették meg, amelyet a Galileo Szolgáltatási Központja és a francia Nemzeti Űrkutatási Központ (CNES) felügyel.
A jeladó két percen belül aktiválódott, amely a mentési munkálatok megszervezésének hatékonyságát jelentősen növelheti. A jeladót, miután visszaállt a normál repülési helyzet, távolról ki is lehet kapcsolni, amelynek tesztje szintén sikeres volt.