Mélyreható vizsgálatot kezdeményezett az Európai Bizottság az Air Nostrum tervezett támogatásával kapcsolatban, ami szerint a valenciai tartományi kormányzat kilencmillió eurót bocsátana a cég rendelkezésére flottája megújítására.

Fotó: AIRportal.hu

Az Air Nostrum jelenleg franchise rendszerben Spanyolország legnagyobb légitársasága, az Iberia belföldi járatait repüli Iberia Regional márkanév alatt, így az ország belföldi forgalmának egy jelentős részét az általuk szállított utasok adják.

Az Európai Bizottság döntéshozói most arra kíváncsiak, megfelel-e a Valencia autonóm közösség régiós kormányzatának terve az Unióban üzemelő légitársaságokra, illetve azok állami megsegítésére vonatkozó, igencsak szigorú szabályoknak.

2018-ban a helyi gazdaságfejlesztési terv részeként maximum hárommillió eurós támogatást hagytak jóvá a légitársaságnak, 2019-2020-ban pedig további hatmillióval segítenének rá a bővülésre, és még környezetkímélőbb repülőgépek forgalomba állítására.

Spanyolország álláspontja szerint így a támogatás a 2014-ben az Európai Unió országai által elfogadott GBER (General Block Exemption Regulation) törvénycsomag hatálya alá tartozik, ezért nem kell azt a többi támogatáshoz hasonlóan véleményeztetni, és a Bizottság jóváhagyását kérni.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A törvénycsomag erre akkor ad lehetőséget, ha a támogatást az állam kifejezetten valamely iparág környezeti terhelésének – károsanyag-kibocsájtásának, üzemanyag-fogyasztásának – csökkentése érdekében adja. Ennek igazolásához szigorú feltételeknek kell megfelelni, azért, hogy ne lehessen kiskapuként használni ezt a jogcímet bármilyen támogatásra, és valóban csökkenjen a környezetterhelés.

Ezen felül ösztönzőleg kell hasson a további, hasonló célú befektetésekre és a környezet védelmére, de eközben az összegnek nem szabad szükségtelenül torzítani a közös piacon fennálló versenyt sem.

Kétségei vannak a Bizottságnak

Az Európai Bizottságnak efelől több ponton is kétségei vannak, a két részlet összesített, 9 milliós nagysága, és az Air Nostrum által üzemeltetett flotta jelenlegi összetétele okán is. A légitársaság gépei korántsem mondhatók kiöregedett, korszerűtlen és sokat fogyasztó hajtóművel felszerelt típusoknak. A géppark turbó-légcsavaros ATR 72-eseken túl kizárólag a kanadai Bombardier CRJ-típuscsaládjának különböző tagjaiból épül fel, átlagos életkoruk 8,3 év, ami nemzetközi viszonylatban is jónak számít.

Fotó: AIRportal.hu

A testület emiatt vizsgálja a 2017-es, tíz darab CRJ-1000-esre kötött megrendelés és a támogatás közötti lehetséges kapcsolatot. Ha ugyanis nincs köztük ok-okozati vagy bármilyen más összefüggés, és az állami pénz nélkül is megvalósult volna az Air Nostrum flottabővítése, tiltott állami támogatásról lehet beszélni.

Ezen felül a GBER ernyője alatti támogatás kizárólag befektetésre adható, így ha a repülőgépek lízingmegállapodás keretein belül kerülnek a légitársasághoz, annak rögzítenie kell azok megvásárlásának kötelezettségét. Ennek a résznek a megléte nem tisztázott, és az sem lesz elég, ha csak vásárlási opcióról szól a lízingperiódus lejárta után. Amennyiben valamilyen szabálytalanságot tár fel a vizsgálat, az Air Nostrum büntetésre számíthat a már átvett pénzösszegek után, akár azok visszafizetésére is kötelezhetik, és megtilthatják a valenciai kormányzatnak a második részlet folyósítását.