Mariusz Blaszczak lengyel védelmi miniszter bejelentette, országa harminckét Lockheed Martin F-35 Lighting II típusú, ötödik generációs vadászgépet vásárol az Egyesült Államoktól. Néhány nappal később, január 31-én alá is írták a felek a 4,6 milliárd USA-dollár értékű szerződést.
Lengyelországban, a V4-ek legnagyobb haderővel rendelkező tagjánál régóta parázs viták témája a szovjet érából megmaradt Szu-22M4 és MiG-29 típusú vadászgépek leváltása. Tavaly a kormány utasítására felpörgették a tendert, szeptemberre pedig megszületett az előzetes döntés: harminckét darab, ötödik generációs Lockheed Martin F-35A Lightning II válthatja le az elavult típusokat.
A Reuters szerint az üzletet az amerikai törvényhozás felsőháza, a Kongresszus 2020. január elején hagyta jóvá, a lengyel védelmi miniszter pedig január 27-én, hétfőn a Twitteren bejelentette a 4,6 milliárd dolláros szerződést, amit 31-én alá is írtak a felek – írta meg a Flightglobal.
Ez egyes hírek szerint jelentősen lealkudott ár, az USA eredetileg 6,5 milliárd dollárt kért volna a gépekért és a hozzájuk tartozó háttértámogatásért.
A két-három század felszerelésére elegendő, harminckét gép 2025 és 2030 közötti átvételével fokozatosan vezetik ki az elavult szovjet vadászgépeket.
Elsőként a naptári üzemidejük végéhez rohamosan közeledő Szu-22M4-eket, később pedig a MiG-29-eseket vonják ki. Bár az első hat lengyel F-35-ös már 2024-ben elkészül, azok egy ideig az USA-ban maradnak, itt képzik át a típusra az első 24 pilótát és a kilencven fő műszaki személyzetet, akik az első, anyaországban állomásozó század állományát alkotják majd 2025-től.
Az új, Block 4-es konfigurációjú Lightning II-es vadászgépek minden korábbinál fejlettebb kommunikációs berendezésekkel, elektronikai hadviselési rendszerekkel és „lopakodó képességgel” rendelkeznek majd, tehát az ellenséges radarok jóval nehezebben, kisebb távolságból tudják csak bemérni őket.
A típus ugyanakkor messze nem problémamentes: az amerikai védelmi minisztérium január 30-án a kongresszus elé terjesztett jelentése szerint tizenhárom egyes kategóriás, a gépre és személyzetére nézve kritikus hiba, és rengeteg kisebb – összesen 873 – hiányosság kiküszöbölése várat magára. A problémák vegyesen szoftveres és hardveres eredetűek, és a kijavításukra tett minden igyekezet ellenére újabbak is kerülnek felszínre, amik rányomják bélyegüket az F-35-ösök üzemeltetésre.
Lengyelország hadereje ezzel együtt ideális környezetet biztosít az ötödik generációs típus üzemeltetéséhez, hosszú ideje állnak rendszerben az országban a 4++ generációs, az F-35-ösök után a legjobb amerikai harci típusként emlegetett F-16V Block 72+ vadászgépek is. Fenntartásukat és a további fejlesztéseket Lengyelország földrajzi helyzete is indokolja, a Balti-tenger régiójában a NATO mondhatni elvárja az oroszok elleni hatékony fellépést is.