Kétes háttérrel, különös üzleti modellel indulna az amerikai Avatar Airlines, amely ezúttal harminc darab Boeing 747-8 Intercontinental gépre szóló „szándéknyilatkozatával” került be a nemzetközi hírekbe.
A cég sajtóközleménye szerint nemrég benyújtotta „nem kötelező érvényű szándéknyilatkozatát az amerikai gyártónak”, amelyben harminc, a diszkont modellnek megfelelően sűrűn beszékezett Boeing 747-8i vásárlására jelent be igényt.
Az Avatar Airlines tekintélyes megrendelése jó eséllyel sosem válik valósággá, hiszen légitársaságát a tulajdonos cég 1993 óta el akarja indítani.
Mint korábban már beszámoltunk róla, legutóbb 2017-ben utasították el az USA illetékes szervei az engedélykérelmeket, 2019 novemberében viszont újból benyújtották az igénylést. Már akkor szó volt arról, hogy „tárgyalnak” a harminc 747-8-asról.
A többször hangoztatott üzleti modell első látásra nem tűnik működőképesnek, paradox módon nagyon alacsony árakon szállítanának utasokat nagy kapacitású, ám költségesen üzemeltethető 747-esekkel. A világban egyre jelentősebb piaci részt hódító ultra low-cost működéstől eltérően például a feladott csomagokért és sok egyéb szolgáltatásért nem kellene külön fizetniük az ügyfeleknek.
A jegyárakból származó kevesebb pénzt nagy reklámbevételekkel kompenzálná a cég.
A repülőgépek minden zugát kihasználva bombáznák az utasokat hirdetésekkel egész úton. Ebből, és a low-cost modelltől viszonylag távol álló légiáru-szállításból (belly cargo) származna az üzemelés nyeresége.
Az első fázisban – mint a startup cégeknél megszokott – a korábbi tájékoztatás szerint tizennégy darab használt 747-400-assal indulhatna el a tömegek utaztatását célzó üzemelés, amire előfizetéses rendszerben éves bérlet is váltható lenne.
Később állítanák forgalomba a modernebb, valamivel nagyobb kapacitású és alacsonyabb üzemanyag fogyasztású 747-8i gépeket.
Egyetlen új Jumbojet vásárlása viszont hússzor annyiba is kerülhet, mint egy használt gép forgalomba állítása, a megtérülés pedig csak hosszú távon lehetséges.
Az Avatar Airlines minden bizonnyal a média figyelmét akarta felhívni a harminc 747-8i-re szóló szándéknyilatkozattal.
Ennek hátterében az állhat, hogy a még engedélyekkel sem rendelkező cég február 19-én részvények tőzsdei kibocsátását tervezi, ezekből 15 dolláros darabáron egymilliót öntenek ki a piacra.
A ma már nem túl gazdaságosnak számító, négyhajtóműves típus gyártósoráról 2017-ben gördült le az utolsó utasszállító változat. A Korean Air utolsó gépének elkészülte óta már csak teherszállító, -8F jelű példányok készülnek. Utóbbiból tizenhármat szerelhetnek össze, ennyire van még kötelező érvényű rendelése a United Parcell Service (UPS) amerikai csomagküldő cég légitársaságának.