Az Airbus végrehajtotta a világ első automatikus, merevcsöves légi utántöltési műveletét.

A teszteket az Atlanti-óceán feletti légtérben hajtották végre, amelyben az Airbus A3R rendszerével felszerelt A330 MRTT tesztgépe és a portugál légierő egyik F-16-os vadászgépe vett részt.

Az első, teljesen automatikus összekapcsolódás (Fotó: Airbus)

A feladatok során a repülőgépek 45 órát töltöttek a levegőben, amely alatt 120 „száraz” összekapcsolódás jött létre, lefedve a légi utántöltés repülési profiljának teljes görbéjét.

A sikeres teszt mérföldkő az A3R szolgálatba állításában, amelynek hatósági jóváhagyási folyamata 2021-ben kezdődik a tervek szerint.

Az A3R rendszer használatához semmilyen átalakítást nem kell végezni a fogadó repülőgépeken, a légi utántöltést végző személyzet munkaterhelését csökkenti, ezzel növelve a repülésbiztonságot és a hatékonyságot.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A program célja a teljesen automatikus utántöltés lehetőségének megteremtése. Az A3R rendszer a csövet automatikusan a fogadó repülőgép töltőnyílásához vezeti és néhány centiméteres pontossággal tartja is ott a pozícióját. Az összeigazodást és a fogadó fél repülésének stabilitását folyamatosan felügyeli, valamint meghatározza az optimális pillanatot az összekapcsolódásra. Az üzemanyag átadása után a leválasztás is automatikusan történik, a személyzetnek pedig csak monitoroznia kell a folyamatot.