Az alternatív meghajtás fejlesztésével foglalkozó egyik vállalat vezetője szerint túl lassan halad a hidrogén-üzemanyagcellák fejlesztése, így a következő, már zéró emissziós gépekben még nem tudják majd használni ezt a technológiát.
A Flightglobal szerint erről a Universal Hydrogen ügyvezetője, Paul Eremenko beszélt egy online fórumon, a szakember korábban az Airbus műszaki vezetője is volt.
Állítása szerint volt munkaadója, valamint annak amerikai versenytársa, a Boeing az évtized végére már piacra dobná az újabb generációs keskenytörzsűeket, de a hidrogénből elektromos energiát előállító üzemanyagcellás megoldás ekkora még nem lesz azon a fejlettségi szinten, hogy használni lehessen ezekben a gépekben.
Meglátása szerint az üzemanyagcella alapú hajtásláncok kezdetben a 2 megawattos kategóriára korlátozódnak majd, amely a regionális, légcsavaros géptípusok meghajtásához lehet elegendő.
Az ennél nagyobb, Airbus A320 vagy Boeing 737 méretű típusok kezdetben a hidrogént a jelenlegiekhez hasonló elven működő sugárhajtóművekben égethetik majd el. Ezzel Robin van Muren, az Európai Unió Zöld Légiközlekedés elnevezésű programjának stratégiai vezetője is egyetértett.
Úgy vélte, a hidrogén hagyományos hajtóművekben történő közvetlen használata „kevésbé elegáns”, ugyanakkor „még mindig jobb, mint az alternatívák, így ez az egyetlen remény” a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésében.
Arról ugyanakkor továbbra is folyik a vita, hogy gáz- vagy folyékony halmazállapotú hidrogén felel-e meg a szektor hosszútávú terveinek.
Val Miftakhov, a Zero Avia vezetője szerint a kisebb méretű regionális gépekben a gáz, a nagyobbakban a folyékony halmazállapotú hidrogén lehet a megfelelő választás.
Egyelőre egyik megoldást sem hagyták jóvá a hatóságok, erre legkorábban 2025-ben kerülhet sor Eremenko szerint, aki úgy véli, „teljes őrültség” a zöld úton előállított hidrogént szintetikus kerozin (e-üzemanyag) gyártására pazarolni, mert a hidrogén ilyen irányú felhasználása nem fenntartható.