A Rolls-Royce magyar csapata is részt vesz a vállalat turbógenerátor technológiájának fejlesztésében, amely egy új generációs, kisméretű gázturbinából, villamos generátorból és energiaátalakító egységből áll, főként repülőgépek hibrid-elektromos hajtásrendszerei számára – közölte lapunkkal a cég.
A turbógenerátor egy fedélzeti energiaellátórendszer, amelynek teljesítménye skálázható. A technológia kiegészíti a Rolls-Royce elektromos hajtásrendszerének portfólióját, lehetővé téve a nagyobb hatótávolság elérését fenntartható üzemanyagokkal, később akár hidrogén használatával.
A teljesen elektromos hajtásrendszerek jelenlegi akkumulátortechnológiája a függőlegesen fel- és leszálló, valamint ingázó repülőgépek számára tesz lehetővé rövid távú városi, régiók és olyan szigetek közötti ingázó repülést, mint a norvég vagy a skót területek.
A széles, 500kW és 1200kW közötti teljesítménytartományt lefedő turbógenerátor fejlesztésével további, az akkumulátoros és elektromos repülőgépekhez képest hosszabb útvonalak nyílhatnak meg.
A Rolls-Royce magyar, német és norvég szakemberei fejlesztik a turbógenerátort, közösen dolgoznak az egyes rendszerek összekapcsolásán, és a repülés közbeni intelligens energiaelosztás kialakításán. A turbógenerátor a felszállást követően feltölti az akkumulátorokat, vagy közvetlenül hajtja a légcsavarokat, lehetővé téve, hogy a repülőgép út közben váltson az energiaforrások között. A technológia kutatását és fejlesztését részben a német Gazdasági és Klímavédelmi Minisztérium finanszírozza.
A Rolls-Royce tavaly jelentette be, hogy olyan elektromos és hibrid-elektromos technológiákat fejleszt a jövőben, amelyek hozzájárulnak ahhoz, hogy a vállalat a saját működését 2030-ig, a teljes légiipart pedig 2050-ig karbonsemlegessé tegye. Ennek az elköteleződésnek volt jelentős mérföldköve a cég magyar mérnökei által fejlesztett párhuzamos hibrid-elektromos hajtásrendszer létrehozása, a H3PS projekt.