A Tamarack Aerospace készen áll arra, hogy aktív winglet technológiájával belépjen a kereskedelmi repülőgépek piacára, jelentős üzemanyag–megtakarítást ígérve a légitársaságok számára.
A vállalat Smartwing nevű rendszerét eredetileg a Cessna Citation üzleti repülőgépekhez fejlesztették ki, nemrég pedig elkészült a Beechcraft King Air típusaihoz használható készlet is.
A Tamarack jövőbeli célja a korábbi generációs hajtóművekkel és még wingtip fence típusú szárnyvégekkel rendelkező A320ceo típuscsalád felszerelése az akár 15 százalékos üzemanyag-megtakarítást eredményező rendszerrel – számolt be a Flightglobal.
Nick Guida, a cég alapítója és vezérigazgatója szerint az aktív winglet technológia nagyobb méretre történő átalakításával a mai korban már nem lehet probléma.
A Smartwing három fő egységből – szárnytoldat, a kompozit winglet és az Atlas névre keresztelt aktív terheléselosztó rendszer – áll.
Az Airbus keskenytörzsű típusa esetén a szárnyak oldalanként 1,8 méterrel bővülnének, amelyre jönne még a 2,4 méter magasságú winglet.
A rendszer nagy előnye, hogy bizonyos repülési helyzetekben a szárnytoldat mozgó felületének automatikus állításával semlegesíti a winglet – káros – hatásait, jobb hatékonyságot és stabilitást biztosítva a repülőgépnek.
Bár a végleges tervek még nem készültek el, a Tamarack reményei szerint a repülési teszteket legkésőbb 1 éven belül megkezdhetik, ami azt jelentené, hogy 2–3 év múlva kaphatja meg a hatósági jóváhagyást az első, kereskedelmi típusra szánt aktív winglet.
Bár az Airbus már évekkel ezelőtt, házon belül kifejlesztette az A320ceo családra is a Sharkletnek hívott felhajló szárnyvégeket, figyelemmel kíséri a projektet, ám Guida szerint a gyártó részvétele nélkül is sikeres lehet a fejlesztés annak fényben, hogy már van egy – egyelőre meg nem nevezett – nagy légitársaság, amely jelezte részvételi szándékát.
Guida szerint akár a Boeing piacán is lehet keresni valójuk, így összesen 15 százalék körüli piaci részesedést érhetnek el a két legelterjedtebb típus esetén.