Bevezeti a rövidtávú hálózaton is az internetet a Lufthansa, és emellett több száz felhasználói élménnyel, gépkarbantartással, képzéssel kapcsolatos fejlesztést támogat.

Két évvel ezelőtt a Lufthansa hét olyan területre mutatott rá, amelyeket mindenképpen javítani kell ahhoz, hogy növeljék versenyképességüket az egyébként is kiélezett piacon. Ezek egyike volt a digitalizáció felgyorsítása, vagyis olyan fejlesztések támogatása és bevezetése, amelyek digitális alapúak. Nem csak a felhasználóknak és gépüzemeltetőknek egyaránt.

Online konferencia a fedélzeti internet-szolgáltatásnak köszönhetően. (Fotó: Lufthansa) | © AIRportal.hu

Online konferencia a fedélzeti internet-szolgáltatásnak köszönhetően. (Fotó: Lufthansa)


Az elmúlt két évben mintegy háromszáz projekt indult, ezek közül néhányat, amely már elérte a második fázist a Lufthansa a frankfurti repülőtéren mutatta be. Carsten Spohr, a Lufthansa-csoport vezérigazgatója köszöntőjében azt hangsúlyozta, hogy a hatékonyság és a minőség mellett a digitalizáció a legfontosabb jelen helyzetben, mivel csak akkor lehet érvényesülni, ha a cég jelen van a digitális világban is.

Hogy a vezérigazgató nem csak lózungokat mond arra egyrészt bizonyíték a több száz támogatott projekt, az a mintegy félmilliárd euró, amit 2020-ig költenek a digitalizációra, valamint az is, hogy a Lufthansa még idén elkezdi bevezetni az internet-szolgáltatást a rövid- és középtávú járatokon is. Egyes gépeket már felszereltek az ehhez szükséges berendezésekkel, a többivel 15 hónap alatt végeznek. Ez nem csak a Lufthansa, de a csoport összes légitársaságát érinti.

Fotó: Lufthansa | © AIRportal.hu

Fotó: Lufthansa

A nagysebességű adatátvitelt partnerük, az Inmarsat biztosítja egy londoni busz nagyságú műhold segítségével. A rendszer első éles bevezetése egy újságíróknak szervezett különjáraton volt. Az Airbus A319-es fedélzetéről élő közvetítést indítottak, a mintegy félórás program során a projekt vezetői szólaltak meg. Majd szintén élőben a frankfurti központba kapcsoltak, majd onnan vissza a fedélzetre szintén műholdas kapcsolat segítségével.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Kütyüfesztivál

A Lufthansa több olyan projektet is bemutatott, amelyek már eléggé előre haladott állapotban vannak. Ezek egyike az olyan szemüveg, amely a figyelmet követi le, pontosabban azt, hogy a pilóta hova néz. Pilótaképzésre használnák majd a készüléket, hogy hatékonyabbá tudják tenni a gépek vezetését. Michel Kölla első tiszt, a projekt egyik munkatársa azt mondta, korábban, a mechanikus műszerek korában meghatározott sorrendben kellett leolvasni a műszereket, de a full glas cockpit, vagyis az LCD panelek megjelenése óta ez már nem szükséges. A technológiával azt vizsgálják, hogy hatékonyabb-e, ha újra bevezetik a műszerleolvasási sorrendet.

Digitális poggyásszalag á'la Lufthansa. (Fotó: AIRportal.hu) | © AIRportal.hu

Digitális poggyásszalag á’la Lufthansa. (Fotó: AIRportal.hu)


Egy másik fejlesztés szintén a pilótáknak készül, egy applikációt készítenek, amely több száz oldalnyi bonyolult dokumentációtól szabadítja meg a pilótákat. Bevezetése után ugyanis tabletes alkalmazáson keresztül végezhető el a járat előkészítése: útvonalterveket, időjárási adatokat, repülőtéri információkat is képes megjeleníteni és online, folyamatosan frissíteni. Azzal, hogy már a legfrissebb repülőtéri információk is elérhetőek benne gyakorlatilag az ATIS adás lehallgatása is elkerülhető lenne, de ez egyelőre kötelező eljárás marad. A rendszer gyenge pontja, hogy a navigációs szolgáltatókkal kell egyezkedni az adatokért.

Több olyan fejlesztés is készült, amely viszont az utasok kényelmét szolgálja. Többféle 360 fokos VR szemüveggel kapcsolatos újítás is van, ezeken általában filmeket lehet az eddiginél sokkal jobb minőségben lejátszani. Önmagában nézve nem tűnik nagy számnak, de a jelenlegi, széktámlába szerelt kijelzős rendszerhez képest klasszisokkal nagyobb élményt biztosít már csak a felbontás miatt is.

Fotó: Lufthansa | © AIRportal.hu

Fotó: Lufthansa

Szintén fejlesztés alatt van egy okosórás alkalmazás is, amely járatinformációkat jelenít meg az eszközös, így azt, mikor és melyik kaputól indul a járat, de azt is, hogy melyik székre szól a jegy. Repülés közben pedig az órára lehet varázsolni a repülési adatokat, vagyis a sebességet, magasságot, irányt, az érkezés időpontját is.

A Lufthansa emellett a már bevezetett otthoni nyomtatású poggyászszalagos rendszert is továbbgondolta. A repülőtértől független rendszer lényege, hogy az utas otthon nyomtatja ki a poggyászszalagot, azt feltűzi a csomagra, amelyet utána a repülőtéren az erre kialakított helyen lemér, regisztrál és lead. A Lufthansa saját applikációján keresztül a csomag útja folyamatosan nyomon követhető, átszállásnál azt is látni, ha már bepakolták-e a csomagot, magyarul megérkezik-e velünk együtt. Ha nem, akkor az alkalmazáson keresztül is igényelni lehet a kártérítést. De van már olyan bőrönd is, amelyre digitálisan, a Lufthansa alkalmazásával lehet egy kijelzőre odavarázsolni a szalagot. A kijelzőn ilyenkor azok az adatok jelennek meg, amelyek egyébként a szalagon lennének.

Fotó: AIRportal.hu | © AIRportal.hu

Fotó: AIRportal.hu

Készítettek egy olyan, jelenleg béta-tesztelésen lévő alkalmazást is, amely áthúzza a telefonon lévő beszállókártyát, amennyiben az feljogosít a prémium várókba történő belépéshez, akkor a telefont a váró előtti kijelzőhöz érintve üdvözlést követően bebocsátást nyer az utas.

Christian Langer a digitális projektek vezetője azonban ennél is tovább ment. Az AIRportalnak azt mondta, fontos, hogy a Lufthansa alkalmazást összekösség más applikációkkal is. Példaként említette, hogy ha egy navigációs szolgáltatással összekötik a saját rendszerüket, akkor abból a Lufthansa tudni fogja, ha dugóban ül az utasa, és nem éri el a járatot. Ez esetben a Lufthansa automatikusan átfoglalja őt a következő járatra.

Beszélt arról is, hogy a mintegy 300 projektből 20-25 százalékos lemorzsolódás várható, tehát úgy számolnak, hogy a háromnegyedük révbe ér és bevezethető lesz a piacon szolgáltatásként.