A Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 2B Terminál épületből kiinduló, B jelű utas móló építéséhez szükséges kiviteli tervek elkészítésére és kivitelezési feladatok ellátására írt ki pályázatot a Budapest Airport. A hirdetmény 2016. április 27-én jelent meg az Európai Unió hivatalos lapjának tendereket tartalmazó adatbázisában.
2018-ra készülhet el az új móló Ferihegyen (2015.09.20.)
Pier-épület válthatja a bádog-terminált 2017-ben Ferihegyen (2015.04.16.)
(Forrás: Budapest Airport)
A B jelű utasmóló építéséhez szükséges kiviteli tervek elkészítésére és kivitelezési feladatok ellátására a pályázóknak 2016. május 31-ig van lehetőségük ajánlatot, vagy részvételi kérelmet beadniuk. A felhívással induló tárgyalásos eljárásban a Budapest Airport által kiválasztott jelentkezőknek várhatóan 2016. június 27-ig küldi meg a cég az ajánlattételi vagy részvételi felhívást.
A beruházás becsült értéke nettó 16,9 millió euró, melyhez a Budapest Airport nem használ fel Európai Uniós forrást. A nyertes pályázóval megkötött szerződés, a keretmegállapodás időtartama 26 hónap.
27 beszállítókapu, 10 300 m², három szint, 16,9 millió euró
A nyertes pályázó feladata a kírás szerint a Repülőtéri móló kiviteli és megvalósulási tervek elkészítése és kulcsra kész kivitelezése. A móló légi utasok várakozását, beszállítását, kiszállítását, és útlevél-ellenőrzését fogja lehetővé tenni.
A móló bruttó alapterülete 10 300 m², három funkcionális szinten (forgalmi előtéri szint, galéria szint, indulási szint). A móló összesen 27 beszállító kapunak ad helyet, amelyek liftekkel és lépcsőházakkal ellátott 8 függőleges mag köré szerveződnek.
Fix hidak vezetnek a forgalmi előtéren megépítendő rotundákhoz, amelyekhez a jövőben utashidak csatlakoztathatók. (Azaz ennek a beszerzési pályázatnak és a 16,9 millió eurós várható beruházási összegnek nem képezik részét a majdan repülőgépekhez csatlakoztatható, mozgatható utashidaknak – a szerk.)
A móló acéltetős, acélszerkezetes függesztett folyosót és fix acél utashidakat is magába foglaló, helyszínen öntött betonszerkezetként, szendvicspanel homlokzati elemekkel kerül kialakításra.
A Budapest Airport a beérkezett pályázatok értékelésénél az tervezésre és kivitelezésre vonatkozó ajánlati árat értékeli a legnagyobb súllyal, de fontos szempont a projekt megvalósítási ideje, többlet jótállási idő vállalása valamint a tervezői és kivitelezői állomány képzettsége és szakmai tapasztalata.
A Budapest Airport a pályázati felhívásban külön felhívta a figyelmet arra, hogy a nyertes ajánlattévő által végzett munkálatok a repülőtér szigorított védelmi területén belül kell elvégezni és azok nem zavarhatják vagy hátráltathatják a repülőtér üzemelését.
Az új utasmóló a 2B terminálhoz csatlakozik majd, azaz a jelenlegi non-schengen oldalra, a most ott működő bádogépület helyére kerül majd.
Szükség van az új beszállítókapukra és szélestörzsű repülőgépek kiszolgálására is alkalmas ún. terminál közeli állóhelyekre
A móló megépítését a növekvő utasszám és a budapesti repülőtéren egyre szaporodó szélestörzsű repülőgépekkel közlekedő légitársaságok járatai miatt már nem lehetett tovább halogatni.
A repülőtér 2B terminálján a 2016-os nyári menetrendben az Emirates teljesít naponta közlekedő járatot 2015. decembertől Boeing 777-300-as repülőgépekkel, de hetente négy alkalommal érkezik az Air China A330-as repülőgépe, nyáron újraindul az Air Transat torontói járata A330-asokkal, beindul az Air Canada Rouge járata Boeing 767-esekkel és a legutóbb bejelentett Asiana Airlines 777-esekkel teljesített charterjáratai.
A budapesti repülőtér kettes terminálja „üzemszerűen” összesen három schengeni-övezeten kívülre közlekedő szélestörzsű (777, A330/340) járatot tud kiszolgálni egymással párhuzamosan, ebből egyet azonban csak külső, buszos ki- és beszállítással elérhető repülőgép-állóhelyen.
Egyetlen olyan utashíd működik csak, mely a repülőgépek két ajtajára is tud csatlakozni, elválasztva a prémium (first class és business), valamint a turista utasokat, ezt használja az Emirates és az Air China is.
A másik, szélestörzsű repülőgépek kiszolgálására alkalmas utashíd csak az első ajtóra csatlakoztatható és legfeljebb A330-as repülőgépet tud kiszolgálni, ezt használja például az Air Transat járata.
A szélestörzsű járatok érkezését és indulását a korlátozott kapacitás miatt úgy kell szervezni a móló megépítéséig, hogy két „nagy gépnél” több lehetőleg ne tartózkodjon egyszerre a repülőtéren a kettes terminálon.
Egy esetleges késés, ad-hoc járat, vagy szélestörzsű utasszállító repülőgép előre nem tervezett leszállása (pl. útmegszakítás) és azok kiszolgálása komoly fejtörést okozna a most rendelkezésre álló infrastruktúrával és eljárásokkal a repülőtér üzemeltetőjének.
A Budapest Airport kereskedelmi igazgatójának korábbi nyilatkozata szerint a mólót úgy kell megépíteni, hogy az a különböző szintű légitársasági igényeknek meg tudjon felelni,
azaz épület közeli repülőgép állóhellyel rendelkező pier mindegyik kapuja utashidakkal lesz felszerelve az első szinten, ugyanakkor a diszkont légitársaságok számára az alsó szintről gyalogos beszállításra is alkalmas kell legyen az új épület.
A Budapest Airport a 2015-ös évet rekord utasforgalommal zárta: 10,3 millióan fordultak meg a repülőtéren, 12,5 százalékkal többen, mint 2014-ben. A gépmozgások száma még jócskán elmaradt a 2006-os 126 ezertől, de 2013-óta folyamatosan növekszik ez a szám is: 2015-ben 92.200 mozgást regisztráltak szemben az előző évi 86.600-zal. A repülőtéren tavaly 92.400 tonna árut kezeltek, míg egy évvel korábban 89.900 tonna áru érkezett, vagy indult Budapestről.
Utolsó frissítés: 2016.05.02. hivatalos látványtervek