A sok-sok halasztás után hamarosan finisbe ér a kanadai Bombardier a CSeries 100-as berepülési programjával, a kanadai hatóságoktól az év végén megszerzik a típusengedélyt. De van más oka is az örömre a dorvaliaknak: bejelentették, hogy az Air Baltic lesz a 300-as verzió indító légitársasága 2016 második felében.
Bombardier: Sikeresen zárta a vizes próbákat a CSeries
Bombardier: a Swiss indítja a CSeriest
A gyártó honlapján is elérhető tájékoztatás szerint már csak a megbízhatósági tesztek vannak hátra, amelyek során a légitársasági üzemeltetést szimulálják. Ezeket már meg is kezdték egy négy szakaszból álló repülési programmal, és az ütemterv további 15 várospárt tartalmaz Kanadában, húszat az Egyesült Államokban, majd Európában is hasonló teszteknek vetik alá a tesztpéldányokat.
Rob Dewar alelnök elmondása szerint a Bombardier-nél az utolsó simításokat végzik a hitelesítési eljárás előtt, a mostani tesztek azt fogják megmutatni, hogy milyen üzemelési adatokat produkál a repülőgép a „klasszikus” légitársasági üzemelés során.
Az Air Baltic-kal száll fel a CS300-as
A CS300-as típussal kapcsolatban is jó hírrel szolgált a gyártó: a dubaji légi szalonon jelentették be, hogy a rigai székhelyű Air Baltic lesz a típus indító légitársasága 2016 második felében. A cégnek 13 gépre van rendelése, és opcióval rendelkezik további hét vásárlására.
A CSeries programot a Bombardier még 2004-ben kezdte el, majd két évvel később leállították, mert nem kaptak elég megrendelést.
Nem sokkal később, 2007 elején viszont már azt közölték, hogy a fejlesztés folytatódik, 2008-ban pedig a Lufthansával aláírtak egy szándéknyilatkozatot 60 gép vásárlására. Ekkor a gép üzembe állását 2012-re tervezték.
A fejlesztés ezt követően többször is megakadt, 2009-ben az addig C110-nek és C130-nak hívott verziókat átkeresztelték, ekkor kapták meg a ma is használatos CS100 és CS300 típusneveket.
2010-ben 2013-ra prognosztizálták az első 100-as és 2014-re az első 300-as leszállítását, 2012-ben féléves csúszást jelentettek be beszállítói problémák miatt, ekkor 2014-re csúszott a típus bemutatkozása. A szűzfelszállásra végül 2013 szeptemberében került sor, azóta mintegy ezer tesztórán vannak túl a gépek.
Tavaly januárjában egy éves csúszást jelentettek be a berepülési program nehézségei miatt. Májusban hajtóműhiba miatt leállították a tesztprogramot, és a cég vezetésének lecserélése után csak szeptemberben folytatták és egyben 2016-ra tolták a bevezetést.
A 300-as verzió 2015. februárjában teljesítette a szűzfelszállást. Eddig 243 gépre (és további 162 opcióra) érkezett rendelés, a legtöbbet az amerikai Republic Airways Holdings rendelte, negyven darabot vettek a kanadai gyártótól.