Az augusztus eleji szándéknyilvánítás után a Boeing repülőgépgyár és az EL AL Israel Airlines a mai napon közösen bejelentették, hogy aláírták a Dreamliner-szerződést, amely összesen 9 darab 787-es típusra szól. A gépbeszerzés, amely az izraeli légitársaság eddigi legnagyobb ilyen célú akciója a listaárakon számítva 2,2 milliárd amerikai dollár értékkel bír.
Immáron biztos, hogy az EL AL Boeing 787-esekkel fejleszti és korszerűsíti a hosszú távú útvonalak teljesítésére alkalmas gépparkját. Olyannyira, hogy a légitársaság a kilenc gépes közvetlen rendelésen túl további hat darab 787-est lízingcégek útján is beszerez, ezért lehet a vállalat történetének eddigi legnagyobb géprendeléséről beszélni, hiszen összesen 15 darab szélestörzsű repülőgépről van szó.
A típusválasztás nemcsak azért nem okozott meglepetést, mert augusztusban már egy szándéknyilatkozat formájában előrevetítették, hanem azért sem, mert az EL AL hagyományosan Boeing-üzemeltető. Az elsőt, egy 707-est, amely egyben a Jet-korszak nyitányát is hozta 1961-ben vették át, és a mai flottában is kizárólagosan Boeingek üzemelnek: 22 darab 737NG, 7 darab 747-es, ugyancsak 7 darab 767-es és hat 777-es alkotja a gépparkot.
Útvonalhálózat fejlesztés és típuscsere: 767 és 747 helyett Dreamliner
A 787-esek alapvetően két célt szolgálnak: Egyfelől az EL AL jelentős hálózatfejlesztésre készül, és ezt már a legkorszerűbb szélestörzsű Boeinggel, utaskényelmi és üzemeltetés-hatékonysági szempontból is a legjobbak közé tartozó, új generációs 787-essel tervezik, másfelől pedig egyértelmű cél az idősebb gépek cseréje, így a 767-esek és a 747-esek váltótípusa is a Dreamliner.
A 767-esek esetében ez abszolút érthető, hiszen méretben és teljesítményben annak a 787-es a közvetlen utódja, de a jóval nagyobb, négyhajtóműves 747-es aligha mérhető össze a 787-essel, ahhoz inkább a 777-es passzolna, különösen az új 777-9X változatban. A flottatervezés stratégiája minden bizonnyal még nem minden részletében nyilvános, értve ezalatt azt, hogy nem kizárt, lesz még esetleg 777-es rendelés is egy következő csomagban.
Ugyanakkor az is fontos ismérv, hogy az EL AL melyik 787-est választotta a rendelkezésre álló háromféle típusváltozat közül, amire a mai közlemény nem ad egyértelmű választ, ugyanis a gyáriak csak annyit közöltek, hogy „787-eseket rendelt az EL AL”. Marad kiindulópontnak egyelőre tehát a szándéknyilatkozat, amely 787-8-asokról és 787-9-esekről szólt.
Rolls-Royce lesz a hajtómű
A bejelentés azon részlete, miszerint a közvetlen, kilenc gépes rendelésnek november 5-én előbb csak három darabját veszi be és tünteti fel a Boeing a lezárt rendeléseket rögzítő adatbázisába és a maradék hatot majd csak akkor, amikor minden, még nyitott kérdésben megállapodás születik arra enged következtetni, hogy még folynak az egyeztetések róla, mennyi legyen a rövidebb, illetve a hosszabb törzsű típusváltozat aránya.
Annyi máris biztos, hogy a kétféle hajtómű-opció közül az izraeliek a Rolls-Royce Trent 1000-est választották, szemben a General Electric GEnx-1B erőforrásával. A gyártó saját közleményében történeti alapon ezt azzal magyarázta, hogy kapcsolataik több évtizedesek az EL AL-lal lévén, hogy egykor a 707-eseket, majd később a 757-eseket és ma a 777-eseket is az ő gyártmányaik hajtják a flottában.
A direkt rendelésű gépek szállításai ─ noha erre a Boeing most nem tért ki, a múltkori közlés alapján ─ 2017-ben veszik kezdetüket és várhatóan 2020-ig fognak tartani.