Jól sikerült az Emirates budapesti járatnyitása és megjelenése a magyar piacon. Ennek legékesebb bizonyítéka, hogy fél évvel az első menetrendszerűen érkező A330-200-as fogadását követően a dubaji légitársaság ma bejelentette, december 1-jétől nagyobb típusra váltanak, és Boeing 777-300-asokkal szolgálják ki az útvonalat.
Emirates járatnyitás képekben
Bemutatkozik az Emirates első osztálya a budapesti járaton
Horváth Gábor, az Emirates magyarországi képviseletvezetője, aki nagy örömmel jelentette be ma a hírt, beszédének felvezetőjében elismerte, annak idején, amikor nekiláttak a járat szervezésének izgatottan, saját szavai szerint „gyöngyöző homlokkal” gondolkoztak azon, hogyan fogják megtölteni a 278 üléses A330-200-asokat, nem lesz-e túl nagy a kapacitásuk.
Aztán október végén megérkezett az első járat és beindult a napi üzem Dubaj és Budapest között. Az Emirates a közöltek szerint eddig több mint 55 ezer utast szállított. A járat telítettsége a légitársaság budapesti irodaközpontjában zajlott háttérbeszélgetésen elhangzottak szerint kezdetben 70% körüli volt, de mostanra már eléri a nyolcvanat, és ez adta az alapját a nagyobb típusra való váltásnak. Ennek eredményképp lépnek tovább, és december 1-jétől Boeing 777-300-asokat üzemeltetnek az útvonalon.
A budapesti Liszt Ferenc repülőtér forgalomtörténetében az Emirates lesz az első, amely tartós, menetrendszerű üzembe kezd Boeing 777-essel, ami újabb büszkesége a légitársaságnak azután, hogy az A330-as tavalyi bevezetésével az Emirates elsőként hozta vissza Ferihegyre az állandó szélestörzsű utasszállító forgalmat. Fontos hozadéka a nagyobb típusnak, hogy a korábban meghirdetettekkel ellentétben június 1-jétől nem lesznek háromosztályos A330-asok, hanem ahogy azt Horváth Gábor az AIRportal.hu kérdésére megerősítette, a 777-essel fogják bevezetni a First Class szolgáltatást. Thierry Aucoc ezt azzal magyarázta, nem akarták a turista osztályú helyek rovására bevezetni az első osztályú kabinterméket.
Ugyan volt már rá példa, hogy flottaszervezési okokból háromosztályos A330-as érkezett Budapestre, de papírforma szerint a jelenleg közlekedő A330-200-asok 27 üzleti és 251 turista osztályú üléssel működnek, míg a B777-300-ason 12 első, 42 üzleti és 310 turista osztályú ülőhely lesz. Összességében tehát a Boeing 86 utassal vehet majd fel többet járatonként az Airbushoz képest. Az Emiratesnek egyébként 12 darab ilyen, Rolls-Royce Trent hajtóművel szerelt 777-300-asa van a flottájában. A 777-300ER (Extended Range) típusok más konfigurációval üzemelnek, és külön kérdésünkre Horváth Gábor azt is megerősítette, hogy decembertől ezek, a nem megnövelt hatótávú 777-300-asok repülik Budapestet. A beszélgetés során felvetés szintjén a jóval nagyobb, kétszintes A380-800-as is szóba került, amivel kapcsolatban Thierry Aucoc világossá tette, nincs tervben, de figyelemre méltó, hogy nem is zárta ki teljesen a Superjumbo valamikori magyarországi üzemeltetését.
A nagyobb típus – visszatérve tehát a Boeing 777-esre – előnye ugyanakkor nemcsak a nagyobb utaskapacitásban és a szélesebb kabintermék választékban jelentkezik, hanem a cargo teljesítményben is. Az elhangzottak szerint az Emirates SkyCargo már több mint 1500 tonna árut szállított, a 777-essel pedig a cargo kapacitás csaknem a duplájára nő, a típus irányonként 20 tonna árut lesz képes a rakterébe venni.
A meghívott sajtó képviselőivel folytatott háttérbeszélgetésen függetlenül attól, hogy az Emirates azzal indított, megvan a kellő töltöttség a nagyobb típusra való váltásra, azért elhangzott a légitársaság jelen volt vezetői felé a kérdés: nem tartanak-e a 777-essel túlkapacitástól? Thierry Aucoc erre úgy válaszolt, azért nem, mert felfogásuk szerint a kapacitásnövelés serkentő hatással bír, stimulálja a piacot. Vagyis az Emirates reményei szerint a 777-es csak tovább fogja húzni a forgalmukat.
A forgalmi jellegzetességekkel kapcsolatban Horváth Gábor adott bővebb tájékoztatást. A képviseletvezető elmondta, fele-fele arányú a ki-, és beutazók aránya. Magyarországról kiindulóan a legnépszerűbb célpont közvetlenül Dubaj, amelyet erőteljesen támogat az is, hogy az Egyesült Arab Emírségekbe immáron nincs vízumkötelezettség, míg a másik oldalról az Emírségek vízumkötelezettségének eltörlése az EU schengeni-övezetének országai felé ad újabb töltést. Az átszálló utasok közül sokan veszik igénybe a thaiföldi, japán, dél-koreai, ausztráliai, kínai és egyre többen például a dél-afrikai úti célokat is, de szezonálisan több más egzotikus térségbe is népszerűek az Emirates kínálta légijáratok – tette hozzá.
Végezetül a Boeing 777-es ferihegyi kiszolgálását a reptéri infrastruktúra oldaláról közelítő kérdésre Horváth Gábor úgy válaszolt, „az infrastruktúrája megfelelő a budapesti repülőtérnek, a 777-es kiszolgálását meg tudja oldani”. Nincs más hátra, decembertől rendszeresen Ferihegyen a legnagyobb kéthajtóműves utasszállító, amivel az Emirates újabb lökést ad a magyarországi légiközlekedésnek.