Az Airbus 2014. július 14-én Farnborough-ban megrendezett repüléstechnikai szakkiállításon bejelentette, hogy a vállalatcsoport igazgatótanácsának döntése értelmében a cég útnak indítja az A330-800neo és az A330-900neo repülőgéptípusok fejlesztési programját. Az Airbus szélestörzsű gépcsaládjának két legújabb tagja új generációs Rolls-Royce Trent 7000 hajtóművekkel, aerodinamikai újításokkal és az utasteret érintő fejlesztésekkel érkezik majd.

Az A330neo (Grafika: Airbus) | © AIRportal.hu

Az A330neo (Grafika: Airbus)

A cég azt ígéri közleményében, hogy az új A330neo típus 14%-kal csökkenti az egy utasülésre lebontott üzemanyag-fogyasztást, köszönhetően az A330-as verhetetlen gazdasági mutatóinak, magas fokú megbízhatóságának és sokoldalúságának, így a leghatékonyabb lesz a közép-hatótávolságú, szélestörzsű repülőgépek piacán.

Az A330neo üzemeltetők a repülőgép hatótávolságának 400 tengeri mérfölddel történő megnöveléséből és az Airbus típusok egységes felépítéséből adódó előnyökből is profitálhatnak majd az új típus üzemanyagtakarékossága mellett, valamint az új gépek csendesebbek is lesznek majd. Az A330neo repülőgépek átadása 2017 utolsó negyedévében kezdődhet majd.

Az A330neo hatékonyabb lesz a Dreamliner-nél?

Az Airbus Farnborough-ban megrendezett repüléstechnikai szakkiállításon tett bejelentésében kihangsúlyozta, hogy az A330neo az egy ülésre levetített üzemeltetési költségek terén nem csak hogy azonos szintet ér el a legközvetlenebb versenytárssal, a Boeing 787-essel szemben, hanem hatékonysága a nagyobb utasférőhely számnak és az alacsonyabb üzemeltetési költségeknek köszönhetően túl is szárnyalja azt, a közvetlen üzemeltetési költségek terén, miközben a turista osztályon 2,5 cm-rel szélesebb üléseket kínál majd az utasoknak a Dreamliner-nél. Az Airbus nem árult el részleteket az új típus áráról, de sokat sejtetve azt jegyezték meg, hogy „mindent összevetve biztosak abban, hogy versenyképes ajánlatot tudnak tenni a légitársaságok számára a 787-esnél.”

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

„Az A330neo a megbízható és sokoldalú A330 gépcsaládunk logikus evolúciója. Az új típus minimálisra szorítja az üzemanyag- és üzemeltetési költségeket, miközben kategóriájában a legnagyobb kényelmet nyújtja az utasok számára, így az A330neo optimális megoldást kínál a légitársaságok számára szerte a világon.” – jelentette ki Fabrice Brégier az Airbus elnök-vezérigazgatója.

„Erős piaci potenciált látunk az A330neo típusban – és amint kisebb testvére, az A320neo, mely piacvezető a saját szegmensében – biztosak vagyunk abban, hogy az új repülőgép is sikeres lesz a közepes-hatótávolságú szegmensben. Az Airbus ismét kihasználja annak a lehetőségét, hogy egy már bizonyított, széleskörű üzemeltetői táborral rendelkező típus alapjain építkezhet és ezt teheti még hatékonyabbá a legújabb technológiai fejlesztéseket felhasználva.” – tette hozzá Brégier.

Az A330neo (Grafika: Airbus) | © AIRportal.hu

Az A330neo (Grafika: Airbus)


Az A330neo az új Rolls-Royce Trent 7000 hajtóművek alkalmazásán túl további újdonságokat is kínál, mint például azokat az aerodinamikai fejlesztéseket, amelyek közül megemlítendő az A350 XWB típushoz hasonló szárnyvégződések, a 60,3-ról 64 méteresre megnövelt szárnyfesztáv, közel 800kg-os önsúly-csökkentés és az új hajtómű felfüggesztések.

Az A330neo repülőgépek a legújabb generációs pilótafülkékkel és rendszerekkel kerülnek majd szállításra. Az új típus az utasoknak 21. századi fedélzeti élményt kínál, 4. generációs fedélzeti szórakoztató-rendszerrel (IFE), amelyeken 3D mozikat is nézhetnek, az adott napszaknak megfelelő fedélzeti LED világítással, nagyobb fej feletti csomagtárolókkal és teljes értékű internetkapcsolattal.

Az A330-900neo típus továbbfejlesztett utastere akár plusz 10 darab közel 46 cm széles üléssel többre székezhető a jelenlegi A330-300-asokhoz képest (300 helyett 310 utasférőhely), a rövidebb törzsű A330-800neo változat pedig 6 utassal tud majd többet szállítani, mint elődje (246 helyett 252 utasférőhely).


Kiran Rao, az Airbus Stratégiáért és Marketingért felelős elnökhelyettese beszélt az új A330 neo típusról. (Forrás: Airbus)

Az Air Lease Corporation lesz az A330neo első vásárlója

Az A330-900neo az ALC festésében. (Grafika: Airbus) | © AIRportal.hu

Az A330-900neo az ALC festésében. (Grafika: Airbus)

A los angelesi székhelyű Air Lease Corporation (ALC), repülőgépek lízingelésével foglalkozó vállalat lesz az A330neo típus vásárlója.

A vállalat, melyet a magyar Steven F. Udvar-Házy vezet, 25 darab A330-900neo megvásárlásáról írt alá kötelező érvényű szándéknyilatkozatot. Az aláírásra a Farnborough-ban megrendezett nemzetközi légiipari expón került sor.

Az ALC az aláírással egy időben további 60 darab A321neo keskenytörzsű repülőgép megrendelését is bejelentette.

Kövess minket a Google Newson, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Kövess minket a Google News hírfolyamban!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!