Az Airbus futópálya túlfutást megelőző rendszerével láttatja el flottájának 21 darab A320-as típuscsaládból származó gépét az Avianca. A kolumbiai légitársaság a latin-amerikaiak közül elsőként választotta az európai gyártó ezen védelmi mechanizmusát, amelyre a héten zajló chilei FIDAE légi szalonon formált igényt.
Latin-Amerika legjelentősebb légiközlekedési kiállításán, a FIDAE-n jelentette be az Avianca, hogy elkezdi A320-as flottájának ROPS (Runway Overrun Prevention System), vagyis futópálya túlfutást megelőző rendszerrel való ellátását, amellyel a térség légitársaságai közül elsőként veszi igénybe ezt a biztonságot szolgáló mechanizmust.
A ROPS tavaly augusztusban szerezte meg először az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) engedélyét, majd novemberre már az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) is áldását adta a rendszer A320ceo (current engine option) gépcsaládra kalibrált változatára.
A teljes amerikai kontinensen egyébként az American Airlines volt az első, amely igénybe vette, tavaly márciusban tett közlésük szerint már minden újonnan érkező A320-asuk ROPS-szal felvértezve szállítja utasait. Most pedig a csaknem egészében Airbus flottával működő Avianca lépett, és kérte első körben 21 gépére a rendszert.
Az Avianca 2012-ben meghirdetett flottamodernizációs programja részeként 51 darab A320-ast rendelt magának, amelyből 33 már a legújabb A320neo (new engine option) családból származik majd. Ugyanezen év decemberében a társaság cargo divíziója, az Avianca Cargo (korábban Tampa Cargo) átvette első A330-200F típusú tehergépét, amelynek latin-amerikai indító légitársaságává lépett elő.
2010-ben egyesült a salvadori TACA légitársasággal, amellyel a kezdetekben AviancaTaca néven működtek, míg tavaly Aviancaként kezdtek el egységes új arculatot felépíteni. A cég teljes flottája több mint 100 repülőgépet számlál, a jelenlegi foglalási listák szerint még legalább 60 új gépet fog szállítani az Airbus az elkövetkező években számukra.
ROPS, avagy Runway Overrun Prevention System
A futópálya túlfutás, vagy pályaelhagyás komoly baleseti kockázatot jelent a repülőgépek számára, különösen amennyiben rossz látási viszonyok nehezítik a landolást, de előfordul, hogy a bármilyen egyéb okból hibásan végrehajtott megközelítésből adódóan sem ideális a repülőgép földet érési zónája, amely észlelésekor a kapitány átstartolás (go-around) mellett döntve korrigálhat és új, biztonságos leszállást kezdeményezhet. Csakhogy nem garantálható, hogy a személyzet mindig minden körülmények között megfelelő repülésirányítási döntést hozzon, ezért az Airbus az ilyen helyzetek prevenciója, illetőleg a landolás-biztonság maximalizálása érdekében dolgozta ki új rendszerét.
A ROPS bevezetésére eredetileg az Airbus legnagyobb utasszállító típusán, az A380-800-ason került sor. Az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) 2009 októberében hatósági oldalról elsőként hagyta jóvá a ROPS rendszeresítését és azóta a legtöbb forgalomban lévő Superjumbo már ezzel a védelmi rendszerrel felvértezve landol a világ különböző repterein.
Az új fejlesztésű A350-es eXtra-Wide-Body típuscsalád gépein már alapfelszereltségként kínált ROPS rendszert az Airbus miden típusán elérhetővé kívánja tenni. Az Airbus ráadásul úgy alkotta meg új fejlesztését, hogy nemcsak saját, hanem más gyártó típusai számára is integrálható legyen. Adott a lehetőség tehát, hogy akár a legnagyobb konkurens, a Boeing is adoptálja a rendszert.