Eddigi legnagyobb egyösszegű rendelését kapta az Airbus A330-as típuscsalád, miután az AirAsia X, az AirAsia Group hosszú távú járatokat teljesítő leányvállalata 25 darab A330-300-asra írt alá véglegesített vásárlási szerződést. Az aktuális listaárak szerint egy hosszú törzsű A330-as 239.4 millió dollárba kerül. Az üzlet összértéke ez alapján tehát csaknem 6 milliárd dollár.

A malajziai diszkont légitársaságnak a legújabb, 25 darabos megrendelésével a korábbiakat is számítva összesen 51 darabra nőtt a szélestörzsű Airbus A330-300-as típus iránti igénye, amelyhez ráadásul további 6 darab A330-300-as is társul, amelyeket az International Lease Finance Corporation (ILFC) lízingje biztosít az AirAsia X számára.

A nagy volumenű szerződés aláírására december 18-án a francia fővárosban, Párizsban került sor, ahol jelen volt Azran Osman-Rani, az AirAsia X vezérigazgatója, Fabrice Brégier, az Airbus elnök-vezérigazgatója és Tan Sri Tony Fernandes, az AirAsia X társalapító-igazgatója is.

Az európai repülőgépgyár és az AirAsia X között létrejött megállapodás értelmében a vadonatúj Airbus A330-asok szállításai 2015-ben kezdődnek, amivel párhuzamosan a légitársaság elindítja útvonalhálózatának elsősorban az ázsiai-óceániai térségre koncentráló expanziós programját is. Az AirAsia legújabb rendelésében az A330-300-as megnövelt teljesítményű változatát választotta, azt, amelyet John Leahy, Airbus értékesítési igazgató még tavaly a Farnborough légi szalonon hirdetett meg és kínált fel az ügyfeleknek.

Airbus A330neo? – AirAsia, mint szószóló
Az Airbus A330-as típuscsalád megnövelt teljesítményű, nagyobb felszállósúlyú és hatótávú változatainak egyik legfőbb szószólója légitársasági oldalról az AirAsia volt, amelynek vezérigazgatója korábban még ennél is nagyobb A330-as korszerűsítésre buzdította a toulouse-i gyártót, és határozott igényét fejezte ki egy új, még hatékonyabb szárnyvég-technológiával, valamint új generációs hajtóművekkel szerelt széria iránt. Noha az Airbus teljességgel nem zárkózott el az ötlettől, erre az A350XWB színrelépése következtében várhatóan aligha fog sor kerülni.


Az AirAsia X A330-as rendelésére készült videó-bemutató. (Forrás: Airbus YouTube Csatorna)

Az A330-300-as ezen újdonsült variánsának maximális felszállósúlyát 240 tonnára növelik, hatótávja pedig 400 tengeri mérfölddel (740.8km) lép előrébb, amely 11 300km-es összteljesítményt eredményez, sőt az eddigi szériákhoz képest 5 tonnával nagyobb teherrel emelkedhet a levegőbe. Mindez könnyedén lehetővé teszi az AirAsia X számára, hogy közvetlen járatokat üzemeltessen európai városokba, de egy kitérő repülőtér beiktatásával, akár az Amerikai Egyesült Államok is elérhetővé válik számukra.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az AirAsia X gépparkja jelenleg 16 darab, két-osztályos elrendezésben egyenként összesen 377 üléses A330-300-ast számlál, amelyek a Kuala Lumpur-i bázisról ázsiai, közel-keleti és óceániai városok repülőtereire biztosítanak járatokat, de a cégnek az előzőleg megkötött A330-as rendelései mellett az Airbus legújabb generációs két-hajtóműves szélestörzsű típusára, az A350XWB-re is van szerződése, lévén hogy annak 900-as szériájából 10 darabot foglaltak előre flottájuk számára.

Kövess minket a Google Newson, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Kövess minket a Google News hírfolyamban!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!