Nehéz heteknek és hónapoknak néz elébe az Alitalia, amennyiben nem sikerül befektetőt találni, aki megmenthetné a súlyos adósságokba csúszó olasz nemzeti légitársaságot. A vállalat vezetősége számos intézkedéssel próbálja a kiadások radikális csökkentését, ami elengedhetetlen, hiszen jelenleg napi 700 ezer euró a légifuvarozó vesztesége. Ha így folytatódik, a következő fél évben földön maradhat a teljes flotta.
Alitalia futóberagadás: Végzett a kivizsgáló testület
Air France-KLM-Alitalia óriáscég készülődik?
Kereskedelmi csalás miatt vizsgálat indult az Alitalia ellen
Az elmúlt hetekben számos pletyka járta be a légiközlekedési szakmát, ám eddig egyik találgatás sem bizonyult valósnak. November elején több, meg nem nevezett forrásra hivatkozva jutott el a sajtóhoz a hír, hogy az Alitalia egy erős nemzetközi partnert keres, méghozzá az Aeroflot személyében. Ezt később határozottan cáfolta az orosz nemzeti légifuvarozó. Ezt megelőzően az olasz légitársaságot 25%-ban birtokló Air France-KLM csoport még november közepén utasította el azt a tervet, hogy készpénzzel segítse ki az Alitalia-t.
Befektető kerestetik!
Az elmúlt hónapban a Reuters az olasz kormányhoz közel álló forrásra utalva arról számolt be, hogy az Egyesült Arab Emírségek irányába fordultak az olaszok, hogy egy lehetséges tehetős befektetőt győzzenek meg a légitársaságba való anyagi beszállásról. Eddig úgy tűnik, hogy ezek a széleskörű tárgyalások nem bizonyultak eredményesnek, ám az abu dhabi székhelyű Etihad Airways nem esett ki a potenciális jelentkezők közül, sőt a napokban újabb ajánlatot tett az olaszok felé.
Miközben futószalagon érkeznek a találgatások az esetleges egyeztetésekről, addig a vállalat kénytelen radikális költségracionalizálást végrehajtani. Ennek keretében korai nyugdíjazások és a határozott idejű munkaszerződések meg nem hosszabbítása révén közel 1900 munkahelyet szüntetnek meg, valamint minden, évi 40 ezer euró feletti fizetést csökkentenek, mindezek mellett a vezetőségnek le kell mondaniuk a prémiumokról. Ezzel a lépéssel várhatóan 295 millió eurós megtakarítást sikerült elérniük.
Tőkeemelés – ki lesz a megmentő?
November végére a légitársaság a lehető legtöbb elérhető keretet próbálta lehívni a befektetőktől és a részvényesektől, amely több száz millió eurót jelentett. Mindezek közben a december közeledtével újabb jelentkezők merültek fel, így egy olasz üzletember, Antonio Percassi is, aki hajlandó volt egy 15 millió eurós tőkeemeléssel segíteni az Alitalia-n. Végül a december 10-i tőkeemelési határidőre az üzletember által felajánlott összeg megérkezett a gyötrődő vállalathoz.
Még a múlt hét folyamán Michael O’Leary, az ultra-low-cost modellben működő Ryanair vezérigazgatója elmondta, hogy fontolóra vesznek egy lehetséges segítségnyújtást a tőkeemelés útján. O’Leary hozzátette, hogy az olasz légitársaságnak sikerülhet az átstrukturálás, azonban a politikai helyzet, a munkabeszüntetések és az alkalmatlan géppark mind-mind megnehezítette a vállalat helyzetét. Ezt megelőzően még a Ryanair ugyancsak felkínálta azt a lehetőséget is az olaszoknak, hogy az új, olcsó belföldi járataira vonatkozó együttműködést hozzanak tető alá, melynek keretében ezek az útvonalak az Alitalia ráhordó járataiként közlekedhetnének a Ryanair által üzemeltetve. Ezt azonban az olasz nemzeti légifuvarozó visszautasította, állításuk szerint képesek lesznek megállni a saját lábukon, a készülő átstruktúrálási tervezettel.
Etihad Airways – Karácsonyi meglepetés az Alitalia-nak?
(Fotó: Samu Ádám – AIRportal.hu)
Ezen a héten sem nyugodtak a kedélyek, hiszen újabb hírként terjed az Etihad Airways esetleges befektetése a légitársaságba. Információk szerint az arab emirátusokbeli légifuvarozó, amely idén nyártól a szerb nemzeti légitársaság 49%-os birtokosa is, egy megfigyelő csapatot küldött Rómába, hogy mérje fel az Alitalia háza táján történő anyagi helyzetet és a lehetőségeket. Várhatóan Karácsonyig meghozza a döntését az Etihad arról, hogy segítséget nyújt-e a szakadék szélén táncoló olasz vállalatnak.
Mindezek mellett a SkyTeam-tag olasz légivállalat hajlandó tárgyalásokat folytatni a szakszervezettel a költségracionalizásáli tervvel kapcsolatosan, amely elsősorban a közel 2000 munkahely megszüntetését is tartalmazza. A megfelelő külföldi befektető megtalálása és a szakszervezettel való egyezkedés mind-mind nehéz feladat az amúgy is gyenge lábakon álló, Enrico Letta által vezetett olasz kormányzat számára.
Kérdéses, hogy milyen év vár az Alitalia-ra. Ami régóta köztudott tény, hogy a légitársaság hosszú ideje veszteségesen zárja az éveket, s ezen még a 2008-as újjászervezés sem tudott segíteni. Az Etihad Airways döntésére most sokan úgy várnak, mint a messiásra, hiszen egy esetleges befektetés életmentő lehet az olasz légifuvarozó számára. Mivel a két vállalat közötti tárgyalások már nem az elsők az elmúlt hónapok során, így nem lehet alaptalan és ambíciótól mentes a Etihad közeledése. Egy újabb európai régió megszerzésével még tovább nyúlhatna az Etihad keze, amely már így is széles spektrumban tapogatózik az Air Serbia és az Air Berlin révén, és nemsokára az Etihad Regional néven üzemelő svájci Darwin Airlines is ebben lesz az arabok segítségére.