A JAL japán légitársaság GDS rendszerben található menetrendi információk szerint 2013. január 31-ig meghosszabbította a Boeing 787-essel tervezett járatain tervezett típuscseréket – értesült az Airline Route blog.
A Dreamlinerek helyett a légitársaság Boeing 767-es és 777-es repülőgépei teljesítik az eredetileg 787-es gépekkel tervezett járatokat. A JAL közlése szerint a február 1-jét követő menetrend pedig egyelőre függőben van, azaz még februárban sem biztos, hogy visszatérhetnek a 787-esek a menetrend szerinti forgalomba.
Halasztásra és típuscserére kényszerült a LOT is
A LOT lengyel légitársaság, amely a Dreamliner típus első európai üzemeltetője szintén menetrendi változtatásokra kényszerült a repülőgépekre vonatkozó repülési tilalom miatt.
A Varsó – Chicago járatokon február 5-ig meghosszabbították a típuscserét.
A new york-i járat esetében az első 787-essel teljesített járat indulását február 3-ról 7-re módosították, míg a torontói útvonalon február 1-ről 8-ra halasztották az első Dreamliner járatot. A légitársaság a fenti dátumokig Boeing 767-es repülőgépeket közlekedtet a 787-esek helyett.
Amint arról korábban beszámoltunk, a Boeing 787 Dreamliner repülőgépeket január 17-én, azt követően parancsolták földre az egész világon, hogy az ANA egyik repülőgépe kényszerleszállást hajtott végre Japánban.
Az All Nippon Airways Ube-Tokió járatának pilótái két vészjelzést észleltek a pilótafülkében, melyek közül az egyik szokatlan akkumulátor működésre utalt, míg a második vészjelzés a repülőgép a pilótafülke alatt elhelyezett elektromos egységében jelzett füstöt. Ezután a személyzet égett szagra lett figyelmes a kabinban, így azonnal döntöttek a kényszerleszállásról. A repülőgép a japán Takamatsu repülőtéren mintegy 15 percen belül rendben leszállt, az utasokat a gurulóúton, vészcsúszdákon menekítették ki a gépből.
Egyelőre nem tudni a meghibásodás pontos okát
Sajtóinformációk szerint a japán balesetvizsgáló hatóság arra a megállapításra jutott, hogy az ANA Boeing 787-es lítium-ion akkumulátorának a meghibásodását túltöltés okozta.
Az akkumulátor a túltöltés következtében túlmelegedett, a burkolata megsérült és éghető elektrolit folyadék jutott ki a megsérült burkolatból.
Egyes értesülések szerint az amerikai balesetvizsgálók (NTSB) szakemberei azonban mindkét közelmúltbeli esetnél (JAL 787 bostoni reptéri tűzeset, ANA 787 kényszerleszállás) kizárták, hogy a túltöltés okozta az akkumulátor meghibásodásokat.
A megsérült akkumulátorokat és a kapcsolódó elektromos alkatrészeket jelenleg alapos laboratóriumi vizsgálatoknak vetik alá. Nem ismert ugyanis, hogy ténylegesen az akkumulátor-e a hiba okozója, vagy a probléma gyökere kapcsolódó elektromos rendszerben keresendő-e. Fontos kérdés ez az anyagi felelősség szempontjából is, hiszen az egyes részeket különböző beszállítóktól szerezte be a Boeing.