Hatvanéves fennállását ünnepli a magyar főváros nemzetközi repülőtere. Hatvan évvel ezelőtt, 1950. május 7.-én szállt le az első, Budaörsről átrepülő Li-2-es utasszállító repülőgép Ferihegyen és ezzel vette kezdetét a polgári repülés a mai repülőtéren. Az első évben még mindössze 7.133 utast indított és fogadott Ferihegy, ma ez a szám meghaladja az évi nyolc milliót.

A Ferihegyi repülőtér mai területét már 1938-ban kijelölte a főváros kettős, polgári-katonai repülőtér céljaira, azonban a II. világháború közbeszólt. Ferihegyen – bár megindult az ifj. Dávid Károly által tervezett utasforgalmi épület kivitelezése – elsősorban a Magyar Királyi Légierő és a Repülő Kísérleti Intézet hangárjai épültek meg, civil utasforgalom alig volt.

A repülőteret 1944-ben több szövetséges bombatámadás is érte, emiatt csak 1950-re épült újjá és május 7.-én fogadta az első Li-2-es (az amerikai Douglas DC-3 Dakota típusú gép szovjet licenc változata) utasszállító gépet. Az akkori repülőtérnek „mindössze” 1500 méter hosszú betonozott futópályája volt, amelyet később, sugárhajtású gépek miatt fokozatosan meghosszabbítottak. 1958-ra épület meg mai teljes hosszában, vagyis 3000 méteren az 1-es futópálya.

A hetvenes évekre (1974-re) az utasforgalom meghaladta az évi egymillió főt, a mai 1-es terminál már nem győzte a forgalmat. Emiatt 1977-ben megkezdődtek az új irányítótorony, a párhuzamos 2-es futópálya (3700 m) és az új műszaki bázis, a javítóhangárok építése. 1985-ben készült el a mai 2A terminál épülete (24.000 m²), amely napjainkban a schengeni járatok utasait kezeli.

A folyamatosan növekvő forgalom miatt további fejlesztésekre volt szükség, így 1998-ban adták át a mai 2B terminált (30.000 m²).
2002-ben jelentős szervezeti változás is történt a repülőtéren, az addigi Légiforgalmi és Repülőtéri Igazgatóságból (LRI) kivált a légiforgalmi irányítás (HungaroControl) és megalakult a repülőteret jelenleg is üzemeltető Budapest Airport Zrt.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A sikeres privatizációt követően 2006. januárjától brit irányítás alatt működött a Budapest Airport Zrt., majd 2007 júniusától a német HOCHTIEF AirPort (jelenleg HOCHTIEF Concessions AG) vezette nemzetközi konzorcium vette át a részvények 75 %-át, míg a részvények 25 % +1 szavazatnyi része a magyar állam tulajdonában maradt. Az új tulajdonos összesen 261 millió euró (75 milliárd forint) értékű fejlesztési projektre vállalt kötelezettséget. A BUD Future nevű fejlesztési program központi eleme, az új 40.000 m² alapterületű, új központi utasforgalmi csarnok, a SkyCourt (Égi Udvar) már épül és várhatóan az év végétől összeköti a 2-es terminál két szárnyát.

A Budapest Airport nagyszabású ünnepségsorozattal emlékezik a repülőtér fennállásának hatvanadik évfordulójáról. A tervezett program:
Május 8.-án szombaton 09.30-kor a Goldtimer Alapítvány közreműködésével megismétlik a hatvan évvel ezelőtti átrepülést: a felújított veterán Li-2-es repülő Budaörsről másfél napra áttelepül Ferihegyre, ahol az 1-es terminál előtt lesz látható több más, veterán repülőgép társaságában vasárnap délutánig.

10.00 órakor a Budapest Airport képviselői sajtótájékoztatón mutatják be a repülőtér elmúlt hatvan évét és a várható fejlesztéseket, majd 10.30-kor ünnepélyesen is megnyitják az 1-es terminál halljában a „60 év – 60 képben” elnevezésű fotókiállítást, amelynek anyagát a Magyar Távirati Iroda (MTI) archívumának felhasználásával állították össze.

11.00 óra és 12.15 között a Goldtimer Alapítvány Li-2-ese több repülést hajt végre, amely az 1-es terminál kilátóteraszáról lesz megtekinthető az érdeklődők számára.

12.30-tól Veres Zoltán műrepülő világbajnok tart 15 perces, különleges meglepetéssel fűszerezett légibemutatót, szintén az 1-es terminál előtti légtérben.

Május 8.-án szombaton a repülőtérre kilátogatók egész nap különleges nyereményszelvényeket kapnak a repülőtér mindhárom terminálján, amelyekkel 2 fős európai repülőutat lehet nyerni.

Kövess minket a Google Newson, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Kövess minket a Google News hírfolyamban!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!