Rálátás a forgalmi előtérre, egyetlen kígyóban tekeredő sorok, hangsúlyos tájékozódási pontok: ezekkel segíti az utasokat egy-egy repülőtér belső terének elrendezése. Emellett a duty free-üzletek kialakítása is külön tudománnyá vált, hiszen érdek, hogy minél többen minél többet költsenek.
Érdekes összeállítást közölt a termináltervezés apró, de nagy hatású trükkjeiről az aerotelegraph.com portál. Ezek az elvek nem csak az utasok komfortérzetének növelését segítik elő, hanem a pénzük elköltését is.
Az utasok tájékozódását segítő egyik megoldás, hogy a biztonsági ellenőrzést elhagyva ráláthassunk a forgalmi előtéren parkoló repülőgépekre.
Hogy ez miért fontos? Azért, mert rögtön tájékozódási pontot ad, általánosságban érezni kezdjük, hogy nagyjából mi merre lehet a terminálban.
Egy másik alapelv pedig az, hogy adni kell akár több jól felismerhető pontot, amely szintén előmozdítja a tájékozódást.
Ez lehet épp egy művészeti alkotás is, például egy szobor, amely figyelemfelkeltő, és akár találkozási helyként is szolgálhat. De jól ismertek az információs kijelzők is erre a szerepre (mint a budapesti reptéren).
Annak érdekében, hogy az utasok minél kisebb stressznek legyenek kitéve, a sorban állást is „tudományos” alapokra helyezték. Ennek eredménye az egyetlen sor több check-in pulthoz vagy biztonsági ellenőrzési ponthoz, kordonok segítségével, ahogy világszerte sok helyütt látni. Ugyanis így az embernek nem kell azon mérgelődnie, hogy a másik sor jobban halad, melyiket is válassza, amikor megérkezik, ezért igazságos rendszer is.
Ugyanilyen fontos azonban a reptereknek a bevételek maximalizálása, amelyben az utasok pénzköltésének is szerepe van.
Azért, hogy ösztönözzék a vásárlási hajlandóságot, a duty free-üzletek kialakítása is trükkös: ha ívben kell haladnia az utasnak, több ajánlatot vesz észre.
Egy tanulmány szerint emellett több jobbkezes ember van, mint balkezes, és ezért nagyobb azok aránya, akik előbb jobbra tekintenek. Mivel pedig általában a jobb kezükben húzzák a bőröndöt, leggyakrabban az óramutató járásával ellentétes irányban mozognak. Mindezekből következően a vásárlás ösztönzéséért az útvonal irányát jobbról balra célszerű kialakítani az üzletben, hogy a jobb oldalon lévő ajánlatokat észrevegye az utas.
Az olyan finomságok pedig, mint hogy az automatizálás megnöveli a terminálban potenciálisan vásárlással töltött időt, már tényleg csak apróság. Ha például egy utas a saját bőröndjére az azonosító címkét maga nyomtatja ki és szintén automatizáltan adja föl, az időmegtakarítást jelent vélhetően – és több ideje marad a terminálban csellengeni. A statisztikák szerint egyetlen plusz óra a reptéren utasonként 7 dollár plusz költést jelent.