Boeing 787-8 Dreamliner típussal érkezett Budapestre a Qatar Airways. A légitársaság február utolsó négy napján cserélte a megszokott Airbus A320-ast a nagyobb kapacitású, új generációs, szélestörzsű repülőgépre. A Qatar Airways budapesti képviselete kihasználva az egyelőre különlegesnek számító alkalmat egy rövid fedélzeti bejárás keretében mutatta be a repülőgépet.
A dohai központú ötcsillagos légitársaság flottájában harminc darab Boeing 787-8 Dreamliner teljesít szolgálatot. A Dreamliner-flotta átlagéletkora 3,7 év.
A típus első példányát 2012 novemberében vette át a légitársaság, a ma megtekintett A7-BCN lajstromjelű repülőgép 2014 júliusa óta repül a flottában.
A Dreamliner alapváltozatából eddig összesen harminc darabot rendelt a légitársaság, 2016 októberében a hosszabb Boeing 787-9 változatból még harmincat vásárolt a dohai cég.
A Qatar Airways Boeing 787-8 Dreamliner repülőgépein összesen 254 utas foglalhat helyet, huszonkét utas business osztályon, 232 pedig turista osztályon.
A repülőgép fedélzetét három nagyobb szekcióra osztották fel, a szárny előtti részen a Business Class, a szárny felett és mögött pedig a mellékhelyiségekkel két részre választva foglalhat helyet a 232 turista osztályú utas.
A repülőgép szárny előtti, kettes számú ajtaján a business class mögötti, tágas és exkluzív fogadótérbe lép be az összes utas, mely egy nagyon jó első benyomást kelt az utasokban, akik életükben először utaznak a Qatar Airways Dreamlinerével. Repülés közben ez a fogadótér a business utasok számára fedélzeti bárként funkcionál. (Hasonló, de talán még exkluzívabb fogadótér található a légitársaság Airbus A350-900-asain is, azonban az -1000-eseken ezt – vélhetően az új Qsuite business osztály érdekében – sajnos elhagyták.)
Ötcsillagos Business-osztály, kényelmes turista
A repülőgép szárny előtti részén 22 business ülést helyeztek el öt, halszálka-szerű, 1-2-1 elrendezésű sorban, valamint a fogadótér mögött középen még két ülés található.
Utóbbiakat közrefogja a business utasok által használható két mellékhelyiség, ezért érdemes inkább az első öt sorba foglalni a repülőjegyet, ha valaki inkább pihenni vagy dolgozni szeretne a repülés közben.
Minden business ülés teljesen vízszintes ággyá alakítható, lesüllyeszthető karfákkal. Szélességük 55,88 centiméter, ággyá alakítva kb. 203 centiméter hosszúak. Minden üléshez nagyméretű, 43 centiméter átmérőjű monitor, a karfába épített, de kivehető távirányító, valamint USB és hálózati töltő tartozik (utóbbi csak amerikai csatlakozós, így vigyen átalakítót aki erről akarja tölteni a laptopját).
Az üzleti osztályon csak hat sor van, de a turistaosztályon a sorok számozása tízzel kezdődik. Az Economy Classon 3-3-3 ülés elrendezésben foglalhatnak helyet az utasok. Az ülések szélessége 43,7 centiméter (17,2 Hüvelyk), a széksorok mérete 78,7 centiméter (31 Hüvelyk).
A turista osztályon az előző ülés fejtámlájába, vagy az első sorokban a karfából kinyitható 30,7 centiméter átmérőjű monitorokon élvezhetik az utasok az érintőképernyős irányítóegységen kezelhető Oryx fedélzeti szórakoztatórendszer szolgáltatásait.
A vakablak és az IFE-dobozok
Meglepő módon a Boeing tervezői a fedélzeti szórakoztatórendszer (IFE) működésért felelős dobozokat nem süllyesztették be a padlószint alá. A turista osztályon az A, C, D, F, H, K üléseken ezek az egységek némileg elvesznek a rendelkezésre álló lábtérből, vagy az ülés alatt tárolható csomagoknak szánt helyből.
(A rivális Airbus marketingesei által „digitally native” típusnak hívott, A350-esek nagy előnye, hogy a repülőgép padlózata már teljesen sík, az IFE-dobozok a padlószint alatt kaptak helyet. Egyébként Airbus A350-es típus első és egyik legnagyobb üzemeltetője szintén a Qatar Airways, a nagyobbik -1000-es változatból az első példányt a múlt héten vette át a légitársaság – helyszíni beszámolónk Toulouse-ból itt olvasható.)
Visszatérve a Dreamlinerre, a turistaosztály hátsó szekciójában van néhány hely, amit érdemes elkerülni ha a helyfoglalásánál erre van lehetőség. A 26. sor A, K és a 34. sor A, K – elvileg – ablak melletti üléseinél valójában nincs ablak, így aki mindenképpen gyönyörködni szeretne a tájban, ne ezeket a sorokat és üléseket válassza.
A 26. sorban továbbá az ajtókba épített vészcsúszdák dobozai némileg elvesznek az ott ülők lábteréből. A 10. és 26. sorokban az ülések karfájába épített asztalka és monitorok miatt ezek a székek néhány milliméterrel szűkebbek, ami a szélességüket illeti. Az utolsó, 36. sorban a mellékhelyiségek és a konyha falai miatt az ülések némileg korlátozottabb mértékben dönthetők.
Szellősebb, világosabb, halkabb, nagyobb hely a csomagoknak
Mindenképpen érdemes megemlíteni, hogy a Dreamliner törzsformájának köszönhetően a belmagasság nagyobb, így a korábbi generációs repülőgépekhez képest jobb a térérzet, szellősebb az utastér. A típus szintén nagy előnye, hogy az oldalfalak nem hajlanak befelé vállmagasságban, így az ablak mellett utazók személyes tere is nagyobb, a fej feletti csomagtartók is érezhetően – papíron 30%-kal – nagyobbak.
A típus eddig egyedülálló jellegzetessége a megszokottnál nagyobb, elnyújtott ablakok, melyek elektronikusan sötétíthetők el egyénileg, de központilag is.
A nagyobb ablakok előnye a jobb kilátás mellett, hogy több fény jut a repülőgép utasterébe nappal, éjszaka pedig az utasok bioritmusához alkalmazkodó változó színű és intenzitású ledvilágítás gondoskodik a kellemes utazásról.
A Dreamlinerek a korábbi generációs repülőgépeknél jóval halkabbak, a fedélzetükön fenntartott magasabb kabinnyomásnak és nagyobb páratartalomnak köszönhetően kevésbé terheli meg a szervezetet a hosszú távú repülés.
Kifejezetten barátságos, hogy egyes mellékhelyiségekben – például a business osztály mögöttiekben – az utasoknak nem kell nélkülözniük a kilátást sem, hiszen ezekre is jutott egy-egy a Dreamliner hatalmas ablakaiból. A légitársaság a konzervatívabb utasokra is gondolva ezekre az ablakokra manuálisan lehúzható árnyékolót szerelt.
Augusztustól szélestörzsű Budapestre
Amint arról korábban beszámoltunk, a katari légitársaság 2018. augusztus 1-től szélestörzsű Airbus A330-200-as (és egyes napokon A330-300-as) repülőgépekkel repüli a QR 199/200 számú járatait 2018. augusztus 1. és a 2018-as nyári menetrendi időszak vége, 2018. október 27. között.
Külföldi tapasztalatok szerint a légitársaság azokon a járatain ahol már szélestörzsű repülőgépek teljesítenek szolgálatot, sokkal rugalmasabban cseréli a típusokat az utasigényeknek és a flottarotációnak megfelelően.
Bár augusztus elejétől a délutáni/esti járatokon a jelenlegi menetrend szerint az Airbus A330-200-as típus lesz a sztenderd, könnyen előfordulhat, hogy a Budapestről Doha irányába utazók – a férőhelyek tekintetében hasonló méretű, de modernebb, újabb és kényelmesebb – Dreamlinerekkel is találkozhatnak.
Tarts velünk egy virtuális túrára a Qatar Airways Dreamlinerén