Sajtóhírek szerint aláírták a „békeszerződést” az Egyesült Államok és az Egyesült Arab Emírségek, nincs többé áskálódás és gyanúsítgatás azzal kapcsolatban, hogy ki, milyen formában használ tiltott állami támogatásokat.

Hosszú ideje megy már a folyamatos acsarkodás az amerikai és az öböl-menti légitársaságok között, amelynek része a válogatott sértések és a sárdobálás is. Már talán senki nem emlékszik arra, hogy ki is kezdte valójában, a lényeg, hogy a társaságok kölönösen egymást vádolták azzal, hogy tiltott állami támogatásban részesülnek és így torzítják a versenyt.

Az Emirates előtt is megnyílt a lehetőség, hogy több A380-as járatot indítson Dél-Amerikába (Fotó: ifj. Kotulyák Tamás – AIRportal.hu)

Úgy tűnik azonban, hogy lezárult egy korszak azzal, hogy az Egyesült Államok és az Egyesült Arab Emírségek pénteken olyan megállapodást írtak alá, amely rendbe teszi a vitás felek közti viszonyt.

A dokumentumokat az Airways Magazin szerint Manisha Singh amerikai államtitkár és Joszef al-Otaiba, az emirátusok Egyesült Államokba delegált nagykövete egyelőre privátban írták alá, hivatalos bejelentés hétfőn várható, amikor a közel-keleti ország külügyminisztere az államokba látogat.

Értesülések szerint a megállapodás szövegét úgy fogalmazták meg, hogy arról a United, az American Airlines és a Delta, valamint az Emirates, az Etihad, illetve (bár az emirátusoknak nem része) a Qatar Airways is elmondhatja, győztesen került ki a „csatából”.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A dokumentumok szerint az Emirates és az Etihad is vállalja azt, amit korábban a Qatar Airways már megtett: átláthatóvá teszik könyvelésüket, és nyilvánosságra hozzák az auditált éves pénzügyi beszámolóikat, amelyeket a nemzetközi sztenderdeknek megfelelően készítenek el. Ez a pont azért kiemelkedően fontos, mert az amerikai légitársaságok azt is felhozták érvként, hogy a könyvekben rejtett sorokban vannak az állami támogatások elbujtatva.

Emellett az emirátusi légitársaságok vállalták, hogy nem nyitnak olyan új útvonalat, amely az ötödik szabadságjogon alapul. Azaz a például az Emirates Dubaj – Athén – New York, vagy Dubaj – Milánó – New York járatokhoz hasonló útvonalakat, ahol a közbenső „megálló” és az USA között is értékesítenek jegyeket, így nem veszítenek újabb piacokat az amerikaiak.

Fotó: AIRportal.hu

Arról nincsenek információk, hogy az amerikai fél mit vállalt, azt azonban óvatosan megjegyezték, hogy ez a megállapodás bár nem ássa el véglegesen a csatabárdot, de elég mozgásteret biztosít mindkét fél számára.

A három nagy amerikai légitársaság már az Obama-adminisztrációra is nagy nyomást helyezett és kérte a megállapodás megkötését a közel-keleti társaságokkal. Ez azonban egyes interpretációk szerint csak a kezdet, az American-Delta-United triónak az a célja, hogy a két ország közötti nyílt égbolt megállapodással járó, a mostani megállapodásnál szigorúbb feltételeket kelljen követni, mivel ez szerintük a jelenleginél nehezebb helyzetbe sodorja a közel-keleti konkurenciát.