A magas kerozinárak miatt a tavalyihoz képest gyengébb eladásokra számít egy elemző cég, de az Airbus-Bombardier és a Boeing-Embraer így is dörzsölheti a tenyerét.
Az IBA Group a Reutersnek elküldött tájékoztatása alapján a légitársaságok és lízingcégek inkább az alacsonyabb fogyasztású típusok felé kacsintgathatnak, és az sem játszik feltétlenül a gyártók kezére, hogy már így is rekord magas, 15 ezer gépből áll a jelenlegi rendelésállomány.
A nyári nagy szalonok (a Le Bourget és Farnborough felváltva követik egymást) általában a teljes rendelések 30 százalékát fedi le, tavaly Párizsban 900 gépet rendeltek a gyártóktól. Bár idén az utasforgalom és a töltöttségi mutatók emelkedése vásárlásra ösztönözheti a légitársaságokat, a kerozinárak, a bérköltségek emelkedése és a lassan újra kialakuló túlkapacitás visszavethetik a megrendeléseket. További nehézséget jelenthet, hogy a nagy gyártók már így is több évre előre le vannak kötve, egy új gép megrendelése és átvétele között akár 8 év is eltelhet.
Az elemző szerint az adatok azt mutatják, hogy a pénzügyi válság óta az olajárak, és a géprendelések közötti összefüggés erős, de a tavalyi, 900-as rendelési szintet elérhetőnek látják. Ebből 600-at az Airbus A320-asok és Boeing 737-esek tehetnek ki, emellett várhatóan száz szélestörzsű gép találhat gazdára, a fennmaradó részen pedig a regionális és turboprop gépek osztozhatnak.
A megrendelések mintegy 40 százaléka a lízingcégektől származhat, akik azért szeretnének most saját maguknak gépeket venni, mert a légitársaságok által használt eladás-visszlízing piac gyenge. A folyamat lényege, hogy a légitársaság ugyan megrendeli és át is veszi a gépet, de azt utána továbbadja egy lízingcégnek, akiktől visszabérli a saját maga által megrendelt repülőgépeket.