A légikikötők üzemeltetői és a légitársaságok is a biometrikus azonosítástól remélik, hogy felgyorsítják a reptéri folyamatokat, ezzel növelve a hatékonyságot – hangzott el a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) varsói konferenciáján. A szervezet szerint azért ilyen fontos a hatékonyság, mert csak így lehetne rövid időn belül felvenni a versenyt a folyamatosan bővülő utasforgalommal.
Nick Careen, az IATA utas- és áruforgalomért felelős vezetője azt mondta, a következő 15 évre jelentős forgalombővülést prognosztizálnak, éves szinten 4 százalék körül növekedhet az utasszám, és ezt az ütemet csupán új repülőterek építésével nem tudják lekövetni (ez egyébként is túl lassú folyamat a túlszabályozottság miatt).
Így egyetlen megoldás marad a kezükben, a repülőtéri folyamatok optimalizálása, amely ugyanakkor egyet jelent az utasélmény fokozásával is.
Ezzel kapcsolatban jelezte, hogy az utasok elvárásai egyáltalán nem újak, friss felmérésük szerint csomagkövetést, a sorban állási idők csökkentését és a repülőgép fedélzetén is elérhető wifit szeretnének.
Hangsúlyozta, hogy nem feltétlenül újabb kütyük kellenek ehhez, hanem a már meglévő technológiát kell alkalmaznia az érintetteknek.
Megjegyezte, hogy szerencsére sem innovációból, sem lehetőségekből nincs hiány, mert egyre többen ismerik fel, hogy azonnali lépésekre van szükség.
Michael Hardin, az Egyesült Államok vám- és határőrségének igazgatója a konferencián ismertette a több amerikai repülőtéren is bevezetett biometrikus azonosítással szerzett tapasztalatokat. Az általuk használt rendszer nem ujjlenyomat, vagy retina, hanem arc alapján azonosítja az utast, ennek alapja az útlevélben szereplő fénykép.
Az utasról egyszer készítenek felvételt, amelyhez hozzárendelik a beszállókártyáját és az útlevelének számát, majd minden ellenőrzőponton a becsekkolástól a beszállásig csak bele kell néznie egy kamerába, másodperceken belül indulhat tovább, nem kell sehol semmilyen dokumentumot újra és újra megmutatnia.
A biometrikus adatokat az USA hatóságai 12 óra múlva törlik és azokhoz a repülőtéren csak az arra jogosultak férhetnek hozzá – hangsúlyozta Michael Hardin.
Elmondása szerint ezzel nem csak gyorsabban és hatékonyabban, de biztonságosabban is végzik a határellenőrzést, az utasok az eddigi tapasztalatok alapján elégedettek a szolgáltatással.
Az eredmények azt mutatják, hogy az eddig nagyjából 1 percig tartó határellenőrzés az arcfelismerő rendszerrel 10 másodperc alá csökkenthető, a megbízhatósága pedig 98 százalék felett van.
Michael Hardin megjegyezte, sokan azzal gyanúsítják őket, hogy nyomon követik az embereket, de ezt azzal cáfolta, hogy a rendszer csak a személyek azonosítását szolgálja és csupán arra alkalmas, másra nem.