Újabb tételek a Dreamlinerekkel kapcsolatos gyártási hiányosságok listájára: több fő részegység kompozit elemeinek minősége nem megfelelő, további réseket találtak, és mindez az összes példányt érintheti.

A Boeing az elmúlt időszakban a Szövetségi Légügyi Hivatallal (FAA) együtt vizsgálja át a legyártott, de át nem adott 787 Dreamlinereket újabb hibák után kutatva.

A Seattle Times cikke most arról ír, hogy az általuk látott hatósági dokumentumok szerint újabb tétellel bővült a lista, ezúttal a szárny, a törzs és a farokrész szénszálas anyagból készült elemeinél találtak kifogásolható gyártási minőséget.

A hivatal által készített feljegyzés szerint a karbon-kompozit anyagok a gyártásuk során teflonnal szennyeződtek, emiatt csökkent a teherbíró-képességük, és míg korábban a Japánban készült szárnyaknál ez még határértéken belül volt, később más területen már meghaladták az elfogadhatót.

Fotó: AIRportal.hu

Az FAA új dokumentumaiból az is kiderült, hogy az elvártnál nagyobb illesztési hézagok, amelyeket korábban a farokrésznél és az első nyomástartó falnál fedeztek fel, a repülőgépek más részeinél is előfordulhatnak.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A hatóság friss feljegyzése szerint a raktéri és utastéri ajtók körül apró repedések keletkeztek, ez szintén a kompozit anyagok szennyeződése miatti alacsonyabb terhelhetőség miatt alakulhatott ki.

A problémák a több mint 1000, már forgalomban lévő gépet érinthetik.

A Boeing szerint ezek nem jelentenek súlyos légialkalmassági problémát, de a következő műszaki átvizsgálásnál javítani kell, a hatóság jegyzőkönyve szerint viszont a gyártó nem tudja, hogy pontosan mely példányok lehetnek érintettek, amit aggasztónak talál az FAA.

Korábbi becslések szerint a Boeingnek eddig 1 milliárd dolláros kárt okoztak a Dreamlinerek gyártási hibái, amelyek miatt a gépátadások több hónapja állnak, és nincs arra garancia, hogy idén még folytatódni tudnak. A cég korábban azzal számolt, hogy idén az elkészült, de a felfedezett gyártási hibák miatt visszatartott Dreamlinerek kevesebb mint felét tudják átadni. Iparági források szerint nagyjából száz ilyen 787-es állhat az üzemekben.

A Boeing 787-8 Dreamliner prototípusának szűzrepülése 2009. december 15-én. (Forrás: Boeing)

Mint arról legutóbb beszámoltunk, a Leonardo által gyártott egyes, titánból készült részekkel is problémák adódtak.

A Boeing korábban azt javasolta, hogy valószínűségi alapon nézzék át a gépeket, de ezt a javaslatot a hatóság továbbra is vizsgálja.

Mint arról korábban többször is beszámoltunk, a 787-esek gyártási minőségével kapcsolatban számos esetben emeltek kifogást az üzemeltetők és a hatóság.

Emiatt az FAA több repülőgép esetében megvonta a Boeingtől a jogot, hogy a gyártó maga adja ki az általa elkészített példányok légialkalmassági tanúsítványát. Az egyébként szokásos eljárás megváltoztatását a közlés szerint bármikor elrendelheti a hatóság, ha olyan súlyú problémát találnak a gyártás során.