A Boeing a 737 MAX repülési kézikönyvében végrehajtott módosítások egy részét a korábbi, Next Generation típusváltozatokon is átírná. Azonban az Emírségek légügyi hatósága és két amerikai pilótaszakszervezet is aggodalmát fejezte ki, a részleteket hiányolva, illetve problémákra rámutatva.
A Boeing javasolt változtatásai a MAX-on a szoftveren kívül a pilótaképzés anyagát, illetve egyes veszélyhelyzetek kezelésének leírását is érintik. A repülésirányító rendszer módosításait csak az új generációs típuson kell elvégezni, de a nem szokványos helyzetek kezeléséről szóló eljárásrend a korábbi típusváltozaton is módosulhat.
Ezek közül a 737 NG szérián a vízszintes vezérsík kitérítésére szolgáló trimkerék manuális állításával kapcsolatos javaslatok aggasztják az Egyesült Arab Emírségek légügyi hatóságát, illetve amerikai pilótákat.
Az Aviation Week cikke szerint előbbi azért aggódik, mert a trimkerék kézi állításához szükséges erőt számítások és elemzések, nem pedig tesztrepülések során begyűjtött tapasztalatok alapján állapították meg. Emellett a hatóság szerint a pilótáknak ilyen helyzettel már a képzés és tesztelés alatt is találkoznia kellene.
Az amerikai Szövetségi Légügyi Hatóság (FAA) még 2019 közepén végzett tesztrepüléseket, és ezek során megoldásra váró problémaként említették a trimkerék viselkedését, annak állítása ugyanis bizonyos helyzetekben rendkívül nagy erőt igényel, ahogy ez kiderült a 737 MAX két légikatasztrófájából is.
Az emírségekbeli szakemberek amiatt is aggódnak, hogy a Boeing nem fűzött különösebb magyarázatot a módosításhoz, nem teljesen világos tehát, hogy miért rendelnék el a változtatást az eljárásrendben.
Az American Airlines pilótáit képviselő Allied Pilots Association (APA) a szaklapnak szintén aggodalmát fejezte ki, a szakszervezet kért is adatokat az FAA-től, de a hatóság nem adta ki azokat.
Az Aviation Week a cikkében megemlített egy gyakorlatot, amellyel csökkenteni lehet a vízszintes vezérsíkra ható erőket, és így könnyebbé válhat a manuális kitérítés. Ezt hívják hullámvasútnak, mivel a repülési magasság folyamatos változásával jár. Az eljárást a Boeing még a 707-eshez és a 737 első verzióihoz javasolta. Ennek lényege, hogy a sebesség mérséklésével, az áramlásrontó lapok nyitásával, és az állásszög csökkentésével tehermentesíthető a vízszintes vezérsík, amely így kézzel könnyebben állítható lehet.
Bár ez az eljárás már nincs érvényben, ehhez nagyon hasonlót javasolt most a Boeing, de ennek technikai részleteit és feltételeit nem vázolták fel, ezért inkább a minden részletre terjedő visszaállítását kéri a szakszervezet.
A szintén USA-beli Közforgalmú Pilóták Egyesülete (ALPA) azt kifogásolta, hogy a javasolt eljárásrendbeli módosítások nem tartalmazzák, mennyivel kellene csökkenteni a gép sebességét, hogy a trimkerék kézzel állítható legyen.
Nehezményezték azt is, hogy a Boeing szerint előfordulhat, hogy mindkét pilóta kézi erejére szükség lehet a trimeléshez, ez viszont az ALPA szerint a repülés biztonságát veszélyezteti.
A pilótaszakszervezet szerint ehelyett a Boeingnek olyan műszaki változtatásokat kellene végrehajtania a 737-eseken, amelyek garantálják, hogy soha nem kell mindkét pilótának a trimkerékkel foglalkoznia veszélyhelyzet esetén.
Az FAA korábban azt közölte, elsősorban a MAX módosításainak jóváhagyására fókuszál, de később megfontolják a korábbi típusváltozatokhoz kapcsolódó eljárások megváltoztatását is.