A diszkont légitársaságok könnyebben vészelhetik át a koronavírus-járvány miatti válsághelyzetet, és üzleti modelljük, illetve rugalmasabb utazóközönségük miatt utána is jobb helyzetben lehetnek, mint a hagyományos cégek – mondta Brian Pearce, a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) vezető közgazdásza az AIRportal.hu érdeklődésére.
A szervezet elemzője egy keddi videokonferencián arról beszélt, hogy a második negyedévben (március-június) a légitársaságok havonta átlagosan 17 milliárd USA-dollár készpénzt égettek el, ez volt a legnehezebb időszak.
Az év második felében ez 13 milliárdra csökken, de hiába a csökkenés, mert Pearce szerint a légitársaságok bevételei 80 százalékkal estek, ugyanakkor a költségeik „csak” 50 százalékkal mérséklődtek.
Jelenleg átlagosan a légitársaságoknak 8,5 hónapnyi működésre elegendő készpénze van az IATA elemzése alapján, a szervezet szerint még a jövő év végén sem tudnak majd olyan, úgynevezett „cash positive” negyedévet zárni, amikor a készpénzállományuk nem csökken.
Az AIRportal.hu kérdésére Brian Pearce azt mondta, természetesen nem mindenkire és nem ugyanakkora mértékben érvényesek ezek a megállapítások, a diszkont légicégek ugyanis az üzleti modellből és a célközönségük összetételéből fakadóan kevésbé érzékenyek a mostani válságra.
Az előrejelzések is azt mutatják, hogy a hátizsákos turizmus hamarabb fellendülhet, mint az üzleti célú, átszállássokkal is tűzdelt utazás – mondta Pearce.
Alexandre de Juniac elnök-vezérigazgató ebben a helyzetben ismét a kormányok támogatását kérte, mondván: ez már nem csak a légitársaságok baja, hanem komplett gazdasági régióké. Ha a légicégek nem tudnak újraindulni a válság után, akkor az a gazdasági teljesítményen is meg fog látszani – tette hozzá.