A második negyedévben a nagy amerikai légitársaságok még úgy is túlszárnyalhatják a 2019-es azonos időszak bevételeit, hogy a felkínált kapacitás elmarad az akkorihoz képest.
Az American Airlines, a United, a Delta és az Alaska Airlines erről a napokban adott hírt a Reuters szerint.
Ennek megfelelően mind a négy cég arra számít, hogy nyereséget ér el a június végéig tartó időszakban, mivel a légiközlekedés iránt rendkívül felfokozott érdeklődés mutatkozik.
A CFRA Research piackutató elemzése szerint ez a vállalatok tőzsdei részvényeire is pozitív hatást gyakorolt, március eleje óta 37 százalékkal kerültek magasabbra az árfolyamok, bár a csúcstól még 32 százalékkal elmaradnak az értékek.
Ugyanakkor a teljes kép még nem mindenben pozitív, a fokozott igény elsősorban a nyaralóktól érkezik, az üzleti célú repüléseknél még van mit behozni, ugyanakkor az irodákba visszatérés, illetve az utazási szabályok enyhítése ebben a szegmensben is javulást hozott.
Az American Airlines közlése szerint március eleje óta 27 százalékkal nőtt a céges és kormányzati utazásokból származó bevétel az előző negyedévhez képest, és a járvány kitörése óta a legmagasabb szinten van.
A kapacitáshiány elsősorban abból fakad, hogy az omikron terjedése miatt sok dolgozó esik ki a munkából, és nem sikerült még a korábbi létszámcsökkentésből fakadó hiányt pótolni nemcsak a légitársaságoknál, de a repülőtereknél sem. Emellett az új repülőgépek elhúzódó átadásai is negatívan érinti a cégeket.
A United Airlines a transzatlanti járatokon a nyári időszakra 25 százalékkal tovább bővülő bevételre számít, sőt egyes ázsiai piacokról is növekedést vár.
A folyamatosan emelkedő kerozinköltség miatt azonban a jegyárak jóval magasabban vannak, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 50 százalékkal drágábban lehet repülni. Így a plusz kiadások egy részét fedezik a bevételek, bár az elemzés kiemelte, hogy az amerikai cégek nem védekeznek fix összegű opciós vagy fedezeti ügyletekkel (hedge-eléssel) a folyamatosan változó üzemanyagárak ellen.