Miután az Airbus megállapodott a francia, brit és amerikai hatóságokkal a korrupciós ügyeiben, a korábban megnevezett légitársaságok saját maguk is elkezdték vizsgálni, hogy történtek-e szabálytalanságok.
Az Airbus vesztegetési botrányában korábban a francia hatóság egyebek közt az Avianca, az Air Arabia, a Korean Air, a China Airlines és a Nepal Airlines gépvásárlásait vizsgálta. A hírekre reagálva az Avianca a Flightglobal szerint már el is kezdte saját belső vizsgálatát, hogy kiderüljön, történt-e szabálytalanság.
A kolumbiai székhelyű cégcsoport még 2015-ben rendelt száz A320neót a toulouse-i gyártótól, a vizsgálat ennek körülményeire terjed ki. Az Avianca mindenben együttműködik a hatóságokkal, a légitársaság közlése szerint az eddig megjelent információk rendkívül aggályosak, egyebek között egy Avianca munkavállalóval kapcsolatban is.
Anko van der Werff, az Avianca Holdings elnöke közleményében leszögezte: a jelenlegi vezetés minden integritást és transzparenciát veszélyeztető magatartást visszautasít.
Az Avianca mellett a Reuters szerint az Air Asia is belső auditot rendelt el, de a maláj légitársaságnál a helyi versenyjogi hatóság is vizsgálódik.
Ennek idejére Tony Fernandes vezérigazgató és Kamarudin Meranun elnök is felfüggesztette megbízatását, más vezeti a céget. Mindketten tagadják, hogy bármi törvénytelent tettek volna.
A vesztegetési ügy gyanúja szerint a múltban, amikor Tony Fernandes résztulajdonosa volt a mára csődbe ment Caterham Forma-1-es csapatnak, amelyet az Airbus (akkori nevén EADS) több éven át összesen 50 millió dollárral támogatott egy 180 gépes megrendelésért cserébe.
A francia nyomozó hatóság által közzétett dokumentumok szerint a Nepal Airlines ügylete mellett a China Airlines 2008-as A350-es beszerzése, az Air Arabia A320-vásárlása és a Korean Air még a 90-es években végrehajtott A330-as megrendelése körüli ügyeket vizsgálta, rejtett kompenzációt gyanítva.
Az érintett légitársaságok közül a Flightglobalnak csak a Korean Air válaszolt, mint írták, hivatalosan semmilyen tudomásuk sincs az Airbus-ügyről, őket senki nem kereste meg, és semmilyen tájékoztatást nem kaptak egyik ország hatóságától sem. Egy másik cikk szerint még a Sri Lankan Airlines és a Garuda körül is vizsgálat folyt.
Denis Ranque, az Airbus igazgatótanácsának elnöke szerint az önként vállalt megegyezés és bírság révén fátylat borítanak „a múltban végzett elfogadhatatlan üzleti praktikákra”, és a cégnél remélhetőleg sosem fordul elő többé ilyesmi.
Megírtuk: az Airbus a múlt héten egyezett meg a francia, angol és amerikai hatóságokkal, hogy összesen 3,6 milliárd euró bírságot fizet az ellene vesztegetés, korrupció, illetve az amerikai kereskedelmi szabályok kijátszása miatt folyó eljárásban. A francia és brit hatóságok azok után kezdtek el vizsgálódni a céggel szemben, hogy az Airbus saját maga felhívta a figyelmüket az értékesítésben szerepet játszó ügynököknek fizetett díjak mértékére.
A brit legfelsőbb bíróság kollégiumelnöke, Victoria Sharp szerint a vesztegetés az Airbus (akkor még: EADS) két fontos területén „járványszerű” volt, a kiterjedtsége alapján, de elismerését fejezte ki, hogy az Airbus önként és teljes transzparenciával vesz részt évek óta az eljárásban.
A Flightglobal harmadik írása szerint becslés is készült arra, ha nem születik megegyezés a hatóságokkal.
Az Airbus szerint akár 200 milliárd euró kár is érhette volna a vállalatcsoportot, további jelentős összegek pedig például Franciaország és Németország gazdaságát – mutatott rá a bírónő.
Ebben benne van az utasszállító, katonai gépek szegmense és a helikopter-üzletág is, valamint a beszállítói lánc, a vélhetően kieső bevételek az imázsvesztés miatt.
Victoria Sharp ezzel kapcsolatban megjegyezte: rendkívüli gazdasági-társadalmi hatása lett volna mindennek, és ártatlanok is szenvedtek volna ettől.
A cikk megjegyzi, hogy a piaci verseny esetleges torzulása további károkat okozott volna az iparágban, ha az Airbus jelentős mértékű veszteségeket könyvel el, megrendelésektől esik el egy esetleges büntetőeljárás végeztével.