A párizsi légiszalonon az amerikai Boeinggel szoros partnerséget építő brazil Embraer – a kereskedelmi és üzleti típusai mellett – legfontosabb hadiipari fejlesztését, a KC-390-es multifunkciós légiutántöltő és szállítógépet is bemutatta a potenciális vevőknek és az iparági képviselőknek.
A brazil tervezésű, amerikai és európai cégek közreműködésével készült típus a légi utántöltésre alkalmas merevszárnyú gépek legkisebbje, maximális felszállótömege mindössze 87 tonna, szemben a szintén új generációs amerikai KC-46 Pegasus-sal, amely akár 188 tonnát is nyomhat megrakodva és feltankolva.
A brazil típusnak ugyanakkor eltérő a célpiaca is: olyan, Magyarországhoz hasonló méretű országok fegyveres alakulatai számára készült, amelyek nem tudnak megfizetni vagy fenntartani nagyméretű tankergépekből – KC-135-ösökből vagy KC-46A-ból – álló flottát, és helyette inkább egy más területen is alkalmazható, többfunkciós típussal teremtenék meg a légi utántöltési képességet.
A párizsi légiszalonon a gép bemutatásakor az AIRportal.hu kérdésére az Embraer Defense egyik névtelenséget kérő képviselője elmondta, a magyar piac nagyon fontos a vállalat számára a KC-390-es szempontjából.
Arról azonban nem szólt, hogy a magyar fél érdeklődik-e a típus iránt, vagy hogy sor került volna ilyen irányú tárgyalásokra.
A KC-390-es a gyártó szerint a közepes szállítógépek között a legalacsonyabb üzemeltetési költségekkel bíró, és a legszélesebb körben alkalmazható repülőgép. Ez részben a vállalat kereskedelmi típusaitól átvett fejlesztési módszereknek, részben az alapkoncepciónak köszönhető, ebben a kategóriában ugyanis inkább a turbó-légcsavaros meghajtás számít elterjedtnek – ilyen például a négyhajtóműves Lockheed C-130-as.
Ezzel szemben a brazil gép erőforrása mindössze kettő, IAE V2500-E5 magas kétáramúságú sugárhajtómű, ugyanabból a családból, amely az Airbus A320ceo-családú gépek szárnyai alatt is megtalálható.
Az üzemanyag-takarékos hajtóműveknek és a sárkányszerkezet korszerű aerodinamikai kialakításának köszönhetően a KC-390-es hatótávolsága teljes terheléssel 2100, üresen pedig 6130 kilométer, ami a raktérben elhelyezett póttartályokkal 8500 kilométerre növelhető.
Ezen felül az Embraer számításai szerint két, egymástól 2500 kilométerre fekvő reptér között a minimális üzemelési feltételek – füves, homokos, hóval vagy jéggel borított futópálya – megléte esetén egy hatgépes flotta mindössze két nap alatt ezer embert, és 500 tonna rakományt képes átszállítani. Ez 40%-kal jobb érték, mint egy turbólégcsavaros vetélytárs esetében, és alkalmassá teszi a típust gyors reagálású alakulatok támogatására is.
Emellett a sérült katonák vagy civilek harctéri evakuálására, ún. medevac missziók végrehajtására is alkalmas, a raktérbe 74 betegágy rögzíthető, a sérültekkel pedig még nyolc szakképzett kísérő, orvos vagy betegápoló is utazhat.
A könnyű és gyors konfigurációváltást a teljes géptörzsön végig futó multifunkciós rakománykezelő rendszer (CHS) teszi lehetővé, amelyet a ki- és berakodás során a rakománykezelő saját, a törzs elejében elhelyezett munkaállomásról irányíthat.
Erről az egységről vezérelhető továbbá a hidraulikus támasztórendszer is, amely a gyér infrastruktúrájú környezetben való üzemeléskor teszi lehetővé a repülőgép rögzítését, így segítve a zavartalan, minél gyorsabb munkavégzést.
Az új generációs típus ugyanakkor a levegőben sem hagyja cserben a személyzetét, taktikai radarja az időjárási jelenségek mellett az ellenséges egységek levegőben vagy földön történő felderítésére, illetve navigációs célokra is korlátozottan alkalmas, a lézer -és lokátor besugárzás, valamint a rakéta előrejelző szenzorok pedig a közeledő lövedékek útjából való kitéréshez, vagy az eltérítő csapdák alkalmazásához adnak segítséget a pilótáknak.
A rakományok pontos célba juttatásához pedig Számítógépes Dobópont Követés (CCDP) áll rendelkezésre, amely az aktuális repülési magasságot és az időjárási körülményeket is figyelembe véve számítja ki az ejtőernyősök, vagy a rakomány kidobásához legideálisabb pontot.
Mindezen képességeit a KC-390-es a modern harctéri követelményeknek megfelelően nappal és éjszaka egyaránt fel tudja mutatni, mivel a gép teljes belső tere kompatibilis éjjellátó berendezéssel.
Galéria az Embraer KC-390-esről