Az egyik futópálya végénél táblasort helyeztek ki Schwechaton, a szerkezettel a leszálló repülőgépek által keltett légörvények gyorsabb szétoszlatását tesztelik.

Gyakorlati teszt zajlik a Schwechat-repülőtér egyik futópályájának végén a leszálló gépek keltette légörvények mérséklésére, a német repülési és űrkutatási központ (DLR) közleménye szerint a szervezet az ausztriai légiforgalmi irányító szolgálat (Austro Control) és a bécsi reptérüzemeltető együttműködésével folytatja a kísérletet.

A kísérleti táblasor Schwechaton, egy érkező repülőgéppel (Fotó: DLR)

A légörvények lefutási idejét párhuzamos táblasorral mérséklik Schwechat egyik pályavégénél, a hatást lézeres radarral (LIDAR) is mérve.

A táblák egymással és a pálya tengelyével is párhuzamosan állnak, a végső megközelítésen felettük áthaladó repülőgépek keltette örvénylést a rajtuk keletkező kisebbek segítségével oltja ki.

Ugyanis nem veszélytelen a nemcsak le- és felszálláskor, hanem nagy magasságban is keletkező légörvény (a wake vortex vagy turbulence), amely bizonyos időjárási körülmények között jól megfigyelhető (lásd a leszálló gépekről ezt a videót, illetve ezt a felvételt).

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az előzetes vizsgálatok szerint Dubajban a reptéri infrastruktúrát kalibráló kisrepülőgép is emiatt zuhant le, de a jelenség két óriásgép között is problémákat okozhat, mint a Qantas A380-asainak esetében a Csendes-óceán felett, utazómagasságon.

Mint a tájékoztatóban a DLR írja, nagy magasságban a légörvények viszonylag hamar lefutnak, ám földközelben másként viselkednek, sokkal hosszabb ideig fennmaradnak, ezért kezdték el ezt a kutatást.

Ha a laboratóriumi és szélcsatornás vizsgálatok után most a gyakorlatban is sikeresnek bizonyul ez a fejlesztés, akkor a leszálló gépek közötti eddigi elkülönítés mértéke csökkenthető, így a repterek futópályáinak kihasználtsága javítható, az adott idő alatt elvégezhető leszállási műveletek számának növekedésével – tette hozzá közlésében a DLR.

Forrás: DLR