A hét elején sikeres berepülést hajtott végre az első Sharkletekkel rendelt vadonatúj Airbus A320 típusú utasszállító repülőgép.
Július 17-én emelkedett magasba az Airbus gyár toulouse-i futópályájáról az első megrendelőnek szánt Sharkletekkel szerelt Airbus A320-232 típusú repülőgép.
A berepülési programban F-WWBG gyári lajstrommal ellátott repülőgépet a Qatar Airways fogja még az idei évben szolgálatba állítani. Ezzel a világ ötcsillagos légitársasága lesz az első, amely Sharklet szárnyvégekkel szerelt Airbus A320-ast üzemeltet.
A már Qatar festést viselő, CFM56 típusú sugárhajtóművekkel szerelt repülőgép A7-AHV lajstrommal fog szolgálni. A dohai székhelyű légitársaság keskenytörzsű Airbusai mindennapos vendégek a Liszt Ferenc nemzetközi repülőtéren, ezért nagy esély van rá, hogy a gép az átadást követően rövid időn belül látható lesz a magyar főváros légikikötőjében is.
Az első Sharkletekkel szerelt A320-as 2011. november 30-án emelkedett magasba. Az 1987-es építésű, 001-es gyári számú repülőgépre utólag szerelték fel a 2.5 méter magasra felnyúló, látványos szárnyvégeket.
A mintegy 600 órás berepülési programhoz összesen hét új gépet épített az európai repülőgépgyár, azokra nem utólag, hanem már a gyártás során telepítették a Sharkleteket. A hivatalos berepülési eljárás idén májusban vette kezdetét. Az 1-es számú A320-assal csupán előzetes teszteket folytatott az Airbus.
A programban CFM56 és V2500 típusú hajtóművekkel szerelt gépek is részt vesznek annak érdekében, hogy egyszerre szerezhessék meg a típusengedélyeket mindkét változatra.
Az Airbus „cápauszony” szárnyvég technológiája elsősorban az új generációs A320neo típuscsalád számára készült a lehető legnagyobb fokú költséghatékonyság elérése érdekében, de a toulouseiak úgy gondolták, hogy a jelenlegi típusok megrendelői számára is elérhetővé teszik, így az idei évtől az újonnan rendelt A320-asokhoz opcionálisan választhatók az önmagukban 3.5%-os üzemanyag takarékosságot, és éves szinten 700 tonnás szén-dioxid kibocsátási redukciót felmutatni képes Sharkletek.
Az A320neo típuscsaládon, amely a tervek szerint 2015-ben áll forgalomba már az alapfelszereltség része lesz a leginkább az új generációs Boeing 737-esekről ismerős szárnyvég megoldás.
(Fotó: Clément Alloing – AirTeamImages.com)