Egymástól eltérő sebességadatok, és a pilóták erre adott, nem megfelelő reakciói miatt zuhant le két éve egy török üzleti repülőgép Iránban.

A becsapódás helyszíne és a roncsmező egy része (Forrás: AAIB Iran)

Utazómagasságról zuhanva percek alatt Irán hegyei közé csapódott 2018. március 11-én az emírségekbeli Sardzsából Isztambulba tartó Bombardier CL600 Challenger 604-es üzleti repülőgép, a fedélzetén tartózkodó 8 utas és 3 fős személyzet életét vesztette.

Az iráni kivizsgálók nemrég kiadott végleges jelentése szerint a baleset elsődleges oka, hogy a repülőgép műszerei eltérő sebességeket kezdtek mérni, ezért a személyzet egyszerre kapott figyelmeztetést a túl gyors és a túl lassú sebességről.

Amikor a pilóták észlelték, hogy a sebességmérők kijelzése elkezdett eltérni egymástól, nem az ilyen esetekre előírt ellenőrző listát követték, hanem megpróbálták maguk megoldani a problémát.

Bár az első tiszt háromszor is elkezdte felolvasni a checklistet, a kapitány mindegyik esetben félbeszakította.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Így az abban leírtak helyett elkezdte emelni a repülőgép orrát, amellyel átesés közeli helyzetbe kerültek.

Ekkor működésbe lépett az erre figyelmeztető kormányrázó, az automatika megpróbálta előrenyomni a kormányt, de a kapitány minden esetben tovább húzta a gép orrát felfelé.

A fentiek ellenére, a rossz adatok miatt újra működésbe lépett a túl nagy sebességre figyelmeztető jelzés, így a kapitány nem ismerte fel, hogy valójában már átestek.

A repülőgép mozgása miatt kialakult turbulens áramlás következtében a hajtóművek levegőellátása nem volt megfelelő, így mindkettő leállt. Az újraindításukra tett kísérletek vélhetően nem vezettek volna eredményre a hajtóművek belső sérülései miatt.

A pilótáknak közben energiaellátási gondjaik is adódhattak, mivel a fedélzeti adatrögzítő alig másfél percig működött, annak ellenére, hogy ilyen esetetekben az akkumulátornak legalább fél órányi tartalékkal kellene rendelkeznie.

A sebességmérők eltérésére a legvalószínűbb magyarázatot a kapitány oldali érzékelő eltömődése adja. Ez történhetett még Sardzsában, ahol jelentős mennyiségű homok volt a levegőben, miközben a repülőgép az előtéren állt. Ugyanakkor a repülőgép átrepült egy erős jegesedési zónán is, amely szintén okozhatta a problémát.