A századik gép végszereléséhez érkezett a Szuhoj Superjet 100 programja, méghozzá éppen akkor, amikor a komszomolszki Superjet gyártósor a megnyitásának tízedik évfordulóját is ünnepli.
Egy éve üzemben: elégedett Superjetjeivell az Interjet
Miután a komszomolszki és a novoszibirszki Szuhoj-üzemek a szokásos módon leszállították, a végszerelősor hozzálátott a soron következő Superjet 100-as törzsszekcióinak összeillesztéséhez. Csakhogy most nem akármilyen, hanem a századik Superjetről van szó, amely természetesen fontos mérföldkő a repülőgépgyár számára.
A gyártás megszokott menete szerint a törzsszekciók összeillesztését követően a szerelők hozzálátnak a vezetékezéshez, a kabin-, és a csomagtér ajtók, valamint az utastér padlózatának kiépítéséhez. Összesen hét állomáson megy keresztül a gép, mire a szárny, a vezérsíkok, a futóművek és a hajtóművek is házasításra kerülnek a törzzsel, illetőleg a megfelelő illesztési pontokkal. Az első rendszerellenőrző, majd repülési tesztek után pedig a gyár egy másik, a kabinbelsőért és a festésért felelős részlegéhez kerül a gép. Abban az esetben, ha a megrendelő nyugati, ez utóbbi feladatsor a velencei SuperJet International bázison kerül kivitelezésre.
A századik SSJ-100-as leendő üzemeltetőjének kilétét a gyártó hivatalos közleménye egyelőre nem árulta el. A gépről csupán annyit tudni, hogy a 95100-as sorozatszámot viseli és várhatóan 2015 második negyedévében adják át. Ezen adatok alapján a Szuhoj regiszteréből viszont kinyerhető, hogy az Aeroflot számára készülő B-szériás gépről van szó, ami annyit tesz, hogy nem a megnövelt hatótávú (LR), hanem a regionális alapváltozat áll hamarosan az egyébként legnagyobb üzemeltető flottájában szolgálatba.
Ennél nagyobb figyelmet szentelt a Szuhoj annak, hogy a századik SSJ-100-as végszerelése egybeesik a gyártósor elindításának tízedik évfordulójával, azt ugyanis 2005. február 1-jén nyitották meg.
A komszomolszki repülőgépgyár az orosz repülőgépipar egyik legfontosabb helyszínévé vált a Superjettel, napjaink egyetlen olyan korszerű és nemzetközileg is piacképes utasszállító típusával, amely oroszföldről származik. A mintegy 1300 szakembert foglalkoztató komplexum három fő egységben működik: a törzs szereléséért, a végszerelésért és a berepülésért felelős legfőbb részlegekkel.
A Szuhoj összesen hat prototípust épített 2007-2010 folyamán, a típus első felszállását 2008-ban teljesítve, miután 2011-ben már öt sorozatgyártású Superjetet bocsátottak ki, az elsőt 2011 áprilisában az indító, Armavia légitársaságnak átadva. A gyártást ezt követően folyamatosan felfuttatni törekedtek, 2012-ben tizenkét, 2013-ban huszonöt és 2014-ben pedig már csaknem negyven gép hagyta el a gyártósorukat. A jelenlegi kapacitás ötven gépre alkalmas, de a végső cél évi hatvan SSJ-100 kigördítése.
Az első nyugati üzemeltető, a mexikói Interjet 2013-ban vett át Superjetet. Az első, nyugati kategóriába sorolt megrendelő azonban nem az Interjet, hanem még a kezdetek-kezdetén, 2009 nyarán, a párizsi légi szalonon a Malév volt, amelynek akkori vezérigazgatójával összesen 30 (15+15) gépre írtak alá vásárlási szándéknyilatkozatot, egy nagy múltú, európai uniós ország nemzeti légitársaságának szerződésével figyelmet hívva és egyben lendületet adva a programnak. (Valós pénzügyi és szakmai alapja a beszerzésnek ugyanis aligha volt.)
A megrendelt gépek száma, amely az opciós foglalásokat nem számítva körülbelül 300 gépen áll, az eltelt éveket tekintve ugyan lehetne több is, de a Szuhoj ha lassan is, szerez magának ügyfeleket. Legutóbb például az indiai légi szalonon sikerült a nepáli Bishwo Airways-zel előzetes megállapodást kötni öt darab SSJ-100-as 2017-től kezdődő szállításáról.