Bár a hivatalos narratíva szerint a légitársaságok elkötelezettek az iránt, hogy elérik a 2050-re kitűzött kibocsátási célokat, a cégek fenntarthatósági vezetői körében végzett kutatás szerint kevesebb mint felük hisz ebben.
A felmérést az Ipsos közvéleménykutató cég végezte el a GE Aerospace megrendelésére az az Egyesült Államokban, az Egyesült Királyságban, Kínában, Indiában, az Egyesült Arab Emírségekben és Franciaországban.
A megkérdezett 325 vezetőnek csak a 46 százaléka véli úgy, hogy az iparág 2050-re eléri a nettó nulla emissziót, a válaszadók 32 százaléka szerint viszont ez nem jön össze, 22 százalékuk pedig bizonytalan a kérdésben – írta a Reuters.
Bár az okokat nem részletezték, a válaszadók többsége abban a tekintetben már optimistább, hogy a határidő után öt évvel, 2055-re sikerülhet elérni a célkitűzéseket.
A GE Aerospace kommentárja szerint az eredmény azt mutatja, hogy az iparág komolyan veszi a célokat, de túl ambiciózusnak tartja az időzítést. A megkérdezettek 74 százaléka viszont az infláció és a recesszió ellenére is fenntartaná vagy növelné a zöld beruházásokat.
A megkérdezett szakemberek 51 százaléka szerint túl lassú a fejlődés, abban azonban egyetértés van, hogy a fenntartható repülőgép-üzemanyagok (SAF) használata viszi közelebb az iparágat a célok teljesítéséhez.
Az IATA a közelmúltban hozta nyilvánosságra, hogy a globális SAF-termelés a tavalyi évben világszerte összesen felhasznált repülőgép-üzemanyagnak még mindig csak a 0,1 százalékát tette ki.
Az előrelépés érdekében mind a gyártási kapacitásokat, mind az alapanyagok rendelkezésre állását jelentősen növelni kell, ám ennek megoldása már kívül esik a légitársaságok hatáskörén, az iparágnak támogatásra van szüksége.
A légiközlekedési szereplőket kritizáló környezetvédők szerint a kitűzött célok teljesítése irreális a SAF alacsony rendelkezésre állási szintje miatt, és csak a járatok számának drasztikus mérséklése jelenthet megoldást.