Vásárlási szándéknyilatkozatot kötött hat darab A330-800neo típusra a Hawaiian Airlines – közölte az Airbus. Ez eddig rendben is lenne, csakhogy van egy igen fontos vetülete a szerződésnek, az ugyanis az eddig aláírt, ugyanekkora A350-800XWB rendelés helyébe lép, vagyis a hawaii légitársaság visszalépett a legkisebb A350-es széria flottájába vételétől.
A350-800XWB mentőakció: nagyobb gépet farag az Airbus?
A330neo: új típus fejlesztésébe kezd az Airbus
Az Airbus A330neo családnak ezzel megvan az első amerikai megrendelője, ez szép. Az A350-800XWB megrendelési állománya viszont védhetetlen, 30 darabos szint alá süllyedt. Immáron csak a Yemeniának, az Aeroflotnak, az Asiana Airlinesnak és az AWAS lízingcégnek van érvényes szerződése a típusra, összességében 28 darab, legalábbis az Airbus június 30-ával zárt összesítője szerint.
A Hawiian vezérigazgatója, Mark Dunkerley egyébként az A330-800neo üzemanyag takarékosságával, megnövelt hatótávjával, és meglévő A330-asaikkal való rokonságának hármasával magyarázta a választást, amely szerinte „kitűnő megoldás” flottabővítési szükségleteik ellátására.
Mi tagadás, a Hawaiian gépparkjában már 18 darab A330-200-as működik, így kézenfekvő ugyanennek a típuscsaládnak az újabb, feljavított teljesítményű változata melletti döntés, de az A350-800XWB programjának ez már csúnya véget idéz, noha beszüntetéséről még mindig nincs biztos hír. A korábban vázolt A350-800-as mentőakció, amely elsődlegesen a széria utaskapacitás növelésére irányulna az A330neo elindításával pedig aligha nyer értelmet.
A Hawaiian saját közleménye viszont arra is kitér, hogy az A350-esek 2017-től jelentek volna meg a flottában, míg az A330neo-k csak 2019-től érkeznek, és a társaság biztosítandó jövőbeni szükségleteit további 6 darab A330-800neo-ra opciós foglalást is kötött, amivel együtt már 2.9 milliárd dolláros listaáron számított értékről szól a tervezett gépbeszerzés.
Az A330-800neo az idei Farnborough légi szalonon elindított A330neo család kisebbik típusváltozata a nagyobb, 900-as mellett. Az Airbus az új Rolls-Royce Trent 7000 hajtóművekkel szerelt, továbbfejlesztett, mintegy 400 tengeri mérfölddel nagyobb hatótávú szériára 14%-os takarékossági előnyt ígér, amivel szerintük az A330neo lesz a középkategóriás szélestörzsű típusok legköltséghatékonyabbja, 2017 utolsó negyedévétől, a tervezett forgalomba bocsátástól kezdődően.
Addig azonban a Hawaiian-nál még legalább négy darab vadonatúj A330-200-as áll szolgálatba, a honolului légitársaság számára ugyanis az Airbus 2015-ig bezárólag vállalta a gépek leszállítását, mint ahogy 2017-től megjelennek a flottában az első keskenytörzsű Airbusok is, az A321neo-k, amelyekből 16 darabot igényelt az amerikai szigetállam légitársasága.