A magyar utazóknak az Aegean Airlines jó lehetőségeket kínál elmenekülni a nyirkos-hideg időből a téli menetrendi időszakban nem csak Athénba, hanem athéni átszállással például Kréta, Ródosz és Ciprus felé. A légitársaság és a Ciprusi Turisztikai Minisztérium meghívására nemrég utóbbi szigetre utaztunk, első cikkünkben a repülésről számolunk be.
A Star Alliance-tag Aegean sorozatban kilencedik éve nyeri el az Európa Legjobb Regionális Légitársasága címet a Skytrax-től.
Fedélzeti ellátást, átszállási lehetőséget nyújt, az online check-in idején történő ingyenes ülőhelyfoglalást szintén minden jegytípus tartalmazza. Az olcsóbb, Go Light jegykategóriánál a feladott poggyász azonban nincs benne az árban, de utólag, külön hozzá lehet adni, amennyiben mégis úgy döntünk.
Mint sok másik légitársaságnál, az első sorok, vagy a vészkijáratnál lévő, nagyobb lábterű ülések más-más árakon érhetők el, és az utólagos bőröndfeladás költsége is szezontól és távolságtól függ. Viszont teljes méretű kézipoggyászt és még egy kisebb táskát alapból fel lehet vinni a fedélzetre.
Budapesti indulás esetén két árkategória közül választhatunk: az előbb említett Go Light mellett a Flex típust. Business osztály csak az athéni indulású járaton érhető el, és ahogy elvárható, ezeknél a gépek első soraiban a hármas üléssorok középső helyét üresen hagyják.
Budapestről Athénon át Lárnakába, majd négy nap múlva vissza utaztunk a légitársasággal november legelején. Az Airbus-keskenytörzsűekből álló flotta gépei közül ültünk négy és fél éves, de tizenhat éves kort is meghaladó A320-ason, valamint tizenegy éves A321-esen is. A gépek fedélzete a közelmúltban megújult, egységesen a jól ismert vékony támlájú ülésekkel rendezték be, az A320-asokon 174, az A321-eseken 201 szék található.
Piték vonzásában
A kabin állapotára, a székek komfortosságára (dönthető a támlájuk és a párnázottság is kielégítő), valamint a lábtérre (bár szűk az üléstávolság, több mint 186 centis magassággal is el lehet férni) nem volt nagy panasz egyik úton sem. A fedélzeti ellátáskor az ételek-italok kiosztásában, majd a beszedésben a légiutas-kísérők kedvesek, hatékonyak és gyorsak. Fehér- és vörösbort, üdítőket, vizet, kávét-teát, sört is kínálnak.
Az étel három járaton valamiféle pite-szerű volt (ebből az egyik édes-sós ízű és túróféle töltelékű, a másik kettő spenótos), ehhez járult a reggeli Athén–Budapest szegmensen egy tejberizs. A hajnali Lárnaka–Athén járaton talán a korai időpont miatt csak a pitét kapták az utasok, a késő délutáni Athén–Lárnaka távon viszont komolyabb étkezés volt: paradicsomos-darálthúsos főtt tésztát szolgáltak fel, egy kis csomag mini kritszinia (az olasz grissini görög megfelelője) és egy csoki társaságában.
Egyik sem hatalmas mennyiség és gasztronómiai csoda, de jó minőségűnek bizonyult, és erre az időre elegendő mennyiségűnek is. Természetesen előre választhatók a foglalásnál speciális igényű menük.
Mint kérdésünkre az egyik légiutas-kísérő elmondta, az Aegean szelektíven gyűjti a fedélzeti hulladékot, és kiderült az is, hogy a megmaradt, ki nem osztott ételeket rászorulóknak juttatja el a légitársaság.
Műholdas követés a mobilon
Érdekesség az Aegean Stream elnevezésű fedélzeti szolgáltatás. Először, még a földön, le kell tölteni a légitársaság applikációját a mobileszközünkre, majd a kabinban – természetesen repülőmódba állítva készülékünket – be kell kapcsolni a wifit.
Az Aegean Stream hálózat kiválasztása után elindíthatjuk az applikációt, amelyben pedig szintén az Aegean Stream menüpontot kell kiválasztani.
Egy app-ból induló böngészőben nyílik meg a szolgáltatás, ahol aztán kedvünkre követhetjük repülőgépünk útját: többféle nézetben, megállítható-elindítható folyamatos nézőpontváltással látjuk a műholdképre rajzolt repülőgépet, a megszokott sebesség-magasság stb. adatokkal. De megismerhetjük az épp alattunk lévő vagy távolabbi városok, és így akár a célállomásunk aktuális időjárását is.
Elérhetők az applikációban sajtótermékek is, köztük neves francia, brit, német stb. lapok és magazinok találhatók meg olvasásra, ezen felül még zenét hallgathatunk benne, illetve játékok is rendelkezésre állnak.
Átszállás sok sétával
Az athéni Eleftheriosz Venizelosz-reptéren az átszállás nem volt a legkényelmesebb, bár nehéznek sem mondható. Mivel Ciprus nem tagja a schengeni övezetnek, megérkezéskor (akármelyik irányból jövünk) ki kell menni a csomagkiadó részlegen át az érkezési csarnokba, felmenni az indulási szintre, és újra átesni az okmány- és biztonsági ellenőrzésen, végül visszamenni a kapukhoz.
Mindez nem telik sok időbe, hiszen nem hatalmas a terminál és elegendő a személyzet, ám praktikusabb lenne valamiféle rövidebb idő alatt letudható, ellenőrzött átjárást kialakítani a tranzitterületen.
Az Aegean részéről viszont jó pont, hogy ha kértük az sms/email-értesítést, akkor a következő járatunk kapujáról információt kapunk már azelőtt, hogy az athéni terminál információs képernyőin kiírnák.
A ciprusi utazás a téli időszakban hetente háromszor (nyáron négyszer és némileg eltérő időpontban) közlekedő Budapest és Athén közötti járatok menetrendjének köszönhetően viszonylag hamar letudható.
Akinek a téli időszakban esetleg gondot jelent a hajnali indulás Lárnakából (5.40-kor száll fel onnan az a járat Athén felé, amellyel kevés várakozással elérhető a budapesti), akár meg is állhat egy éjszakára a görög fővárosban rövid nézelődésre, esti odaúttal és másnap reggeli továbbindulással (ez persze odaúton is megjátszható), a foglalásnál kiválaszthatók a különböző átszállások.
A budapesti járatok téli és nyári eltérő indulásai miatt van néhány célállomás az Aegean hálózatán, például Korfu, amely előbbi időszakban csak egy athéni éjszakával oldható meg.
Ami az árakat illeti, a téli időszakban 150 euró körüli összegből meglehet egy Budapest–Lárnaka retúr utazás az alap jegykategóriával. Ez, a két kézicsomagot tekintve megfontolandó ajánlat a fapadosokkal szemben, gyors kereséseink szerint sok olyan időpont van, amikor akár drágábbak is a diszkontok.
A magyar utazóknak egyébként érdekesek lehetnek még az Aegean hálózatának közel-keleti célállomásai is, például Bejrút, Amman, Kairó vagy Tel-Aviv.