Vizsgálja az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) egyes szabályok részleges felfüggesztését vagy átdolgozását, a kereskedelmi járatoknál lehetővé téve, hogy a repülés bizonyos szakaszaiban csak egy pilóta irányítsa a gépet.

Az EASA vezetője, Patrick Ky szerint a szabályok módosítása akár nagyon rövid időn belül életbe léphet, első körben a repülések azon szakaszaira, amikor nem feltétlenül szükséges, hogy a hajózószemélyzet mindkét tagja a pilótafülkében legyen – írta meg a Flightglobal.

A jelenlegi szabályok szerint kereskedelmi járatok teljesítésekor mindkét pilótának a fülkében kell maradnia, kivéve bizonyos rövid időszakokat (például ha egyikük vécére megy), és csak ekkor lehetséges átmenetileg az egypilótás repülés.

Az EASA vezetője szerint lehet értelme olyan módosításnak például, hogy az utazómagasságon repülés idején pihenhessen az egyik pilóta.

Illusztráció (Fotó: ifj. Kotulyák Tamás – AIRportal.hu)

Ha ezt az út alatt felváltva teszik, azzal jelentősen csökkenthető a munkaterhelésük. Ugyanakkor új biztonsági rendszereket is be kell vezetni, hogy bármilyen műszaki vagy személyzettel kapcsolatos probléma esetén elkerülhetők legyenek a veszélyes szituációk.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Ennél eggyel további lépés, és a szabályok további átdolgozását igénylő feladat, hogy akár az egész repülés alatt lehetőség legyen az egypilótás üzemelésre. Ha ezt bevezetik, alkalmazásához fejlett autonóm repülésvezérlő rendszerekre lesz szükség, amelyek például a pilóta rosszulléte esetén biztonsággal át tudják venni az irányítást emberi beavatkozás nélkül.

Ilyen rendszerek egyes üzleti repülőgépekhez, például a Cirrus Vision Jet legújabb generációjához már elérhetők.

Ennek működéséről korábban részletesen is beszámoltunk. Legutóbb pedig a Deutsche Aircraft jelentette be, hogy a Do-328 utódjaként fejlesztett D328eco utasszállító pilótafülkéjét már eleve úgy tervezik, hogy akár egyetlen pilótával is üzemelhessen a jövőben.

Az EASA vezetője szerint azonban belátható időn belül messze állnak a megvalósulástól az ilyen mechanizmusok és az egypilótás üzem, de ez is nagy érdeklődésre számot tartó lehetőség, aminek vizsgálata hosszabb távon elengedhetetlen.

Az ilyen döntések meghozatalakor fontos, hogy a műszaki mellett az emberi tényezővel is kalkuláljanak, hogy ne történhessen meg a Germanwings A4U 9525-ös járatához hasonló eset. Akkor az elsőtiszt szándékosan kizárta a kapitányt a pilótafülkéből, és hegynek vezette az utasszállítót.

Látványterv a D328eco-ról (Forrás: Deutsche Aircraft)