A nagy amerikai légitársaságok azzal számolnak, hogy a koronavírus elleni vakcina szállítása segíthet a leállított repülőgépek újbóli forgalomba helyezésében és az útvonalhálózat felélesztésében. A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) nem ennyire optimista.
A Reuters összeállítása szerint Roger Samways, az American Airlines áruszállításért felelős vezetője azt mondta, rövidesen elérkezhetnek arra a pontra, amikor a legtöbb felszálló járat oltóanyagot fog szállítani.
A légitársaság a járvány első hullámában 46 ország 150 célállmására szállított egészségügyi eszközöket, gyógyszereket, és most abban reménykedik, hogy a járvány alatt a csak áruszállításra befogott utasszállító gépekkel a vakcina mellett már újra utasokat is tudnak majd szállítani.
Ennek hátterében az áll, hogy a forgalom visszaesésével a cégek beszüntették az utasszállító járatok nagy részét, ezzel pedig kiesett a belly cargo, vagyis a gépek rakodóterében rendelkezésre álló hely. Ez adta korábban az összes légiáru-szállítási kapacitás felét.
A jelenség jelentősen megemelte a szállítási költségeket, az áruszállításból származó bevétel és az árrés minden cégnél megugrott.
A United Airlines áruszállítási vezetője versenytársához hasonlóan nyilatkozott, a légitársaság már az áruelosztó központokhoz telepítette a gépeit, és egyre több hűtőkapacitást foglal be.
A Delta Air Lines is ugyanilyen lépéseket tett, központjában, Atlantában több tízezer négyzetméteres raktárbázist alakított ki az extrém hűtést igénylő vakcináknak.
A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség kevésbé optimistán áll a kérdéshez. A héten újságíróknak tartott videokonferencián lapunk kérdésére válaszolva Brian Pearce vezető közgazdász azt mondta, hiába növekedett jelentősen az áruszállításból származó bevétel és a nyereséghányad, ez még nem elegendő ahhoz, hogy a cégeket kihúzza a bajból.
Ugyanígy, meglátása szerint az utasszállító gépekkel végzett áruszállítás még ebben a helyzetben sem lesz eléggé jövedelmező ahhoz, hogy segítse a megnyirbált utasszállító hálózat visszaépülését.