Minden erejével igyekszik értékesíteni a Boeing a legyártott, de eredeti megrendelőik által visszamondott 737 MAX-okat. Elsősorban amerikai cégekkel tárgyalnak, meg nem erősített értesülések szerint az Alaska Airlinest és a Delta Air Linest környékezte meg a gyártó.

A Reuters hírügynökség három, az ügyhöz közel álló forrásra hivatkozva azt írta, a Boeing tárgyalásokat folytat az Alaska Airlines és a Delta Air Lines légitársaságokkal több elkészült, de az eredeti megrendelők által át nem vett 737 MAX eladásáról. 

A kérdés egyre égetőbb az amerikai repülőgépgyártónak, a már legyártott példányokkal minden állóhely (és még az autóparkolók egy része is) tele van.

Becslések szerint 16 milliárd dollár értékben állnak a földön az át nem adott repülőgépek, a gyártó több telephelyén.

Átadásra váró MAX-ok a seattle-i Boeing Field-en (Fotó: Reuters)

A Boeing ennek ellenére optimista, és arra számít, hogy a típus módosítása után a hatósági jóváhagyás megérkezésével még idén újra utasokat szállíthatnak a MAX-ok, legalább az USA területén. Az új megrendelések egy nagyobb légitársaságtól pedig lökést adhatnának a programnak. 

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az Alaska Airlines már a hatósági földre parancsolás előtt rendelt 37 gépet, és ha a tárgyalások jól alakulnak, a továbbiakhoz olcsóbban juthat hozzá.

Illusztráció, az Alaska Airlines idősebb Boeing 737-ese (Forrás: Alaska Airlines)

Az Alaska Airlines 2016. előtt kizárólag amerikai gyártású gépeket üzemeltetett, de a Virgin America bekebelezése után néhány Airbus A320 típuscsaládba tartozó repülőgép is megjelent a flottában. 

A légitársaság azonban a közelmúltban bejelentette az A320-asok végleges kivonását, és hiába van tíz örökölt A321neo is a flottában, a régebbi gépek pótlására nagy eséllyel indulhat a Boeing. 

Fordított a helyzet a három legnagyobb amerikai légitársaság egyike, a Delta Air Lines esetében: a vállalat főleg Airbus-típusokkal fejleszti a flottáját, a Boeingnek harcolnia kell a cég megrendeléséért.

Most negyven 737 MAX-ot adna el a gyártó a Deltának
– értesült ugyancsak a Reuters.

Ezek nagyrészt szintén már legyártott, de gazdátlan, úgynevezett „white tail” gépek, tehát már az eredeti megrendelő festését sem kapták meg, csak azért készültek el a visszamondás ellenére, mert a gyártásnak kényszerűen folytatódnia kellett.

Ed Bastian, a légitársaság vezérigazgatója viszont a mostani értesülésekkel teljesen ellentétes nyilatkozatot tett korábban. Eszerint a Deltának 14,2 milliárd dollárnyi élő szerződése van, főképp Airbus-gépekre, amelyek átvételét a következő két évben igyekeznek minimalizálni, a flotta további fejlesztésére nem akarnak költeni.