Átvette első, korábban a Holland Királyi Légierő kötelékében szolgált McDonell Douglas KDC-10 tankergépét az Omega Air, amely egyben az első merev csöves utántöltő rendszerrel felszerelt gépe is. A tervek szerint még egy holland példány kerül majd az amerikai céghez.

A hamarosan az Omega Airhez kerülő másik holland KDC-10 (Forrás: Wikimedia Commons)

Az Omega Air székhelye Washington Dulles repterén található, a magántulajdonban lévő légitársaság azon kevesek egyike, amely üzemeltet légi utántöltésre alkalmas repülőgépeket civil lajstromban, és piaci alapon értékesíti is kapacitásait.

Szerződéses formában ennek révén a legnagyobb ügyfelei az amerikai haditengerészet (US Navy) és a tengerészgyalogság (US Marine Corps).

Flottája felfrissítésére a vállalat nemrég állapodott meg a Holland Királyi Légierővel annak két, kivonásra ítélt KDC-10 Extender típusú tankergépének megvásárlásáról.

Bár az Omega Air gépparkjában már hosszabb ideje megtalálható a típus DC-10-40(T) jelű változata, az egykori holland példány forgalomba állítása mégis jelentős előrelépésnek számít, mert ez az első, merev csöves rendszerrel felszerelt repülőgép a flottában. Emiatt olyan típusok is kiszolgálhatók vele, amelyek az eddig használt hajlékony csöves megoldással nem.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A 41 évesnél valamivel idősebb Extender átvételének további előnye, hogy már számos típus üzemanyag-utántöltésére rendelkezik tanúsítással, ennek köszönhetően az Omega most már az amerikai fegyveres erők bármely repülőeszközét képes kiszolgálni.

Az ex-holland repülőgépeken az elsők között alkalmaztak olyan rendszert, hogy a légi-utántöltést végző operátor nem a repülőgép hátsó részében, hanem közvetlenül a pilótafülke mögött foglal helyet, és monitorok segítségével végzi munkáját.

Fotó: AIRportal.hu

A tervek szerint az első, november 4-én átvett, a kötelező karbantartások végeztével hamarosan újra szolgálatba álló T-246 jelzésű gép mellett a hasonló korú és felszereltségű T-235-ös példányt is hamarosan átveszi az Omega Air, miután Hollandiának már elegendő példány áll rendelkezésére a váltótípusból, az Airbus A330 MRTT-ből.

Az elsők között kivont T-246 oldalszámú KDC-10-es kalandos karriert futott be katonai pályafutása előtt is, eredetileg a holland Martinair légitársaság állította forgalomba PH-MBT lajstrommal 1978-ban. Ezután többször megfordult a Garudánál is, de repült a KLM-nek és az amerikai World Airways flottájában is, mielőtt 1995-ben légi utántöltő és szállítógéppé alakították át. A holland légierő két KDC-10-es repülőgépe több alkalommal Ferihegyen is megfordult az elmúlt években.

A két repülőgép átvételével túlsúlyba kerülnek az amerikai Omega Air flottájában a DC-10-es különböző változatai, de a kiadott közlemény szerint egyelőre nincs tervben a Boeing 707-300-ason alapuló KC-707-eseik kivonása sem, egyelőre jelentős kapacitást képvisel a két példány.