Egy évvel későbbre tolta a leköszönő holland kormány az amszterdami repülőtér kapacitáskorlátozását, a döntést az USA és Kanada, valamint az Európai Bizottság tiltakozása után vonta vissza a távozó miniszter.

A környező településeket érő zaj csökkentése érdekében a 2019-es forgalom 90 százalékára, 452 500-ra korlátozta volna 2024-ben a gépmozgások számát az amszterdami repülőtéren a holland kabinet.

Emiatt már a jövő évi nyári menetrendben több légitársaság is járatai csökkentésére kényszerült volna. A schipholi résidők kiosztásával foglalkozó ANCL független szervezet korábban azt közölte, hogy a történelmi slot-jogokkal rendelkező légitársaságoktól fel- és leszállási jogosultságaik mintegy 3,1 százalékát vonják meg, a piacra újabban belépettek viszont teljesen elveszítik őket.

Az intézkedés miatt a KLM-nek naponta 17 járatpárról kellett volna lemondania, de például Jetblue, amely az idén nyár óta Bostonból és New York JFK-ről repül Amszterdamba, az intézkedés hatására a 2024-es nyári menetrendben már egyáltalán nem üzemeltethette volna járatait Schipholra.

Emiatt az amerikai légitársaság az USA közlekedési minisztériumánál bepanaszolta a döntést.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A tilakozásnak helyt adva az amerikai hatóságok válaszlépéseket helyeztek kilátásba a KLM-mel szemben.

Forrás: Schiphol Airport

Mark Harbers leköszönő holland infrastruktúráért felelős miniszter a képviselőháznak írt levelében mások mellett az USA és Kanada tiltakozásával indokolta a korábban a légitársaságok és szakmai szervezetek által több ízben bíróságon ugyancsak megtámadott intézkedés végrehajtásának egy évre történő felfüggesztését.

Az amerikaiak igazságtalannak, diszkriminatívnak és versenyellenesnek nevezték a tervet, ellenlépéseket helyeztek kilátásba, amely a holland légitársaságok USA-ba üzemelő járatainak korlátozásával járhatott volna.

Emellett az Európai Bizottság közlekedési biztosa is aggályokat fogalmazott meg a döntés megalapozottságával kapcsolatban, kötelezettségszegési eljárást helyezett kilátásba, és kifogásolta, hogy nem vizsgálták meg megfelelően a légitársaságok, például a KLM alternatív zajcsökkentési javaslatait.

A KLM rövid közlésében üdvözölte a döntést, amely szerinte kulcsfontosságú a közlekedési kapcsolatok, kiemelten az amerikai járatok fenntartásához.

Amint korábban megírtuk, áprilisban az állami tulajdonban lévő amszterdami repülőtér egy markáns környezetvédelmi és zajcsökkentési stratégiával rukkolt elő, amelyben az éjszakai órákra a légikikötő teljes zárását, valamint a nagyobb zajkibocsátású típusok forgalmának korlátozását és a magángépek teljes kitiltását javasolta, emellett az üzemeltető feladta az újabb futópálya építésére vonatkozó terveit.