A repülőgépgyártók után a General Motors és a Fiat-Chrysler is versenyeznek az elektromos hajtású, esetleg önvezető képességű légi taxik becslések szerint sok milliárd dollárosra növekvő piacán.

A Fiat-Chrysler csoport, amely többek között a nagy múltú Jeep, Dodge és Ram márkákat is irányítja, nem saját maga kezd függőlegesen fel- és leszállni képes, elektromos hajtású (eVTOL) légijármű fejlesztésébe, hanem a már biztos alapokon álló Archerbe társult be, követve nagy ázsiai riválisai, a Hyundai és a Toyota stratégiáját – adta hírül az Ainonline.

A májusban elindított kaliforniai cég mögött ott áll mások mellett Marc Lore, a Walmart üzletlánc e-kereskedelmi igazgatója, és számos mérnököt is elcsábítottak olyan riválisoktól, mint a Joby Aviation vagy az Airbus Vahana-projektje. Az Archer 2023-tól szeretné elindítani saját eVTOL-járművének tömeggyártását, amivel 2024-től „légitársasági jellegű” üzemelést is terveznek a tengerentúlon. 

Azt nem tudni, hogy a Fiat-Chrysler közvetlen befektetést végrehajt-e, de beszállítói kapcsolataival, kompozit anyagokkal és mérnöki munkával biztosan betársul a fejlesztésbe.

A tervek már adottak, egy 3175 kilogramm maximális felszállótömeget meg nem haladó, hat elektromos motorral hajtott, merevszárnyú típusról lenne szó, amely a rotorok döntésével lesz képes helyből felszállni. Várhatóan év végéig elkészül a 80 százalékos méretű demonstrátor, amellyel megindulhatnak a repülési tesztek. A végleges modell utazósebessége 240 kilométer per óra, hatótávolsága közel 100 kilométer lehet.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
Látványterv az Archer gépéről (Forrás: Archer)

Egy másik nagy autóipari vállalat, a Hummer, Cadillac és Chevrolet márkákat is tulajdonló General Motors (GM) úgy döntött, nem keres magának partnereket, és a CES technológiai kiállításon bejelentette, saját maga fog elektromos légijármű kifejlesztésébe – számolt be a CNBC.

Első pillantásra a koncepció még az új generációs „repülő autók” között is szokatlanul néz ki: a négy légcsavart páronként függőlegesen eltolva szerelnék fel az egyszemélyes, panoráma kilátással kecsegtető kabin elé és mögé.

Bár sok technikai adatot még nem közöltek, az utazósebességet mindössze 90 kilométer per órára tervezik, cserébe azt szeretné a GM, hogy városban, felhőkarcolók között is üzemelhetne a járműve.

Az egyelőre névtelen, de autonóm üzemelésre szánt gép a Cadillac luxusautómárka égisze alatt valósulna meg, ha a látványterveknél tovább jut. Michael Simcoe, a GM tervezési igazgatója kiemelte: ez különleges pillanat a vállalat történetében, újragondolják a személyszállítást először öt éves, majd még hosszabb távlatokban.

Az előrejelzések szerint befektetni a hasonló eVTOL-járművek fejlesztésébe középtávon biztosan jó üzlet, a szegmens értéke 2040-re 1500 milliárd dollárt tehet ki globálisan, a velük való utazás pedig tisztábbá teheti a városok levegőjét is.

A GM bemutatóvideója saját légi taxijáról: