Robotokkal felszerelt szerelősort helyezett üzembe az Orosz Egyesített Repülőgépipari Konzorcium (UAC) az Iljusin Il-76-os szállítógépek összeszerelő üzemében, ettől hatékonyabb, gyorsabb és pontosabb gyártást várnak.

A magasfokú automatizálást Oroszország legnagyobb szállítógépeket készítő üzemében, az Iljusin Il-76-osok mellett egykor az Antonov An-124-eseket is készítő uljanovszki Aviastar komplexumban kezdték el tesztelni, egyből az Il-76 legmodernebb, MD-90A jelzésű változatának gyártásában – írta meg a Flightglobal.

Az UAC reményei szerint a megoldás a negyedére csökkenti az egy gép készre szereléséhez szükséges időt.

Forrás: UAC via Flightglobal

Az új gyártósor összesen 10 állomásból épül fel, az elsőben a törzset illesztik össze teljesen automatikusan a főbb darabokból, lézeres mérőeszközök segítségével.

Ezután építik be a hidraulikus és elektromos rendszereket, illesztik össze a törzset és a szárnyakat, majd állítják saját futóműveire a repülőgépet.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Végül a hajtóművek kerülnek fel a szárnyak alá, így válik a gép kivontathatóvá a csarnokból, és a szakemberek el tudják kezdeni a berepülést megelőző földi teszteléseket a fedélzeti rendszereken.

Szergej Jarkovoj, az UAC vezérigazgató-helyettese a nyilatkozatában kiemelte, ez az első alkalom, hogy ilyen mértékben automatizált rendszereket nagyméretű szállító-repülőgépek összeszerelésénél alkalmaz a cég, ezzel a hatékonyságnövelésen túl a dolgozók munkaterhelése is mérséklődik.

Forrás: UAC via Flightglobal

Komplex gyakorlati tapasztalatok egyelőre nem állnak rendelkezésre, még csak az első törzs elkészítésével végzett a gépsor, de ha a tervek a gyakorlatban is igazolódnak, évente akár 18 darab, modernnek mondott nehéz teherszállító hagyhatja el a gyárat. Ez kielégítené a hazai fegyveres erők, kisebb részben pedig a baráti, szovjet utódállamok igényeit – ráadásul a szerződésekben rögzített határidőket is jobban tarthatják majd, ami egyébként nem az UAC erőssége.

Hasonló automatizálással nemcsak Oroszországban próbálkoznak, hanem mint arról korábban beszámoltunk, tavaly októberben kezdték meg a munkát Hamburgban, az Airbus legújabb, robotokkal felszerelt A320-gyártósorán.