Az Airbus központjába, a franciaországi Toulouse repülőterére viszik az Icelandair több Boeing 737 MAX gépét tárolásra, amelyek a típust érintő globális repülési tilalom miatt több mint fél éve nem teljesíthetnek kereskedelmi utakat.
Az izlandi légitársaság az egyre közeledő, hideget és csapadékot hozó téli időszak közeledte miatt kénytelen átmenekíteni gépeit a dél-franciaországi Toulouse-ba.
A dél-franciaországi repülőtéren elfogadható viszonyok vannak ahhoz, hogy ott hosszabb távon tárolják az új generációs típusváltozat több példányát, megvédve őket az esetleges korróziótól és egyéb károsodásoktól.
Az Icelandair az Európai Repülésbiztonsági Hivatal (EASA) által kiadott alkalmi engedéllyel emelheti levegőbe négy Boeing 737 MAX 8 és egy MAX 9 gépét, hogy Rejkjavíkból Toulouse-ba repülje át azokat.
A különleges műveletre szólő engedély feltételként azt határozta meg az EASA, hogy a gépek nem emelkedhetnek 6100 méternél (20 000 lábnál) magasabbra, és a fékszárnyaknak kis szögben ugyan, de végig nyitott állapotban kell lenniük.
Ilyen alacsony magasságnál ugyanis az Ethiopian Airlines és a Lion Air gépeinek katasztrófáihoz vezető helyzet nem jöhet létre – nyilatkozta az Airliner Watch-nak Þórarinn Hjálmarsson, az egyik kijelölt pilóta.
A repülések alkalmával a fedélzeten nem tartózkodhatnak utasok, kizárólag a feladatra kijelölt pilóták.
A speciális konfiguráció és az alacsony repülési magasság miatt a Rejkjavik és Toulouse közötti távolság lerepülése a szokásosnál két órával több időbe telik, és a gépek jóval több üzemanyagot is fogyasztanak majd az átrepülés alatt.
Az Icelandair döntésének pikantériája, hogy a Boeing 737 MAX-okat éppen az amerikai gyártó legnagyobb konkurense, az Airbus központjába repülik át, és ott tárolják majd.
A toulouse-i repülőtér egyébként nem számít a régióban jelentős, a repülőgépek tárolására szolgáló helyszínnek, a környéken ezt a szerepet inkább Tarbes–Lourdes tölti be.
Az elmúlt években a Pratt-hajtóműhibák miatt az Airbus is több tucat átadásra váró A320neót tárolt Toulouse-ban, de a reptér azon részén, amely a gyárhoz tartozik.
Azt nem tudni, hogy az izlandi cég választása miért esett éppen Toulouse-ra, annyi viszont bizonyos, hogy a MAX-ok a Boeing költségén állnak majd ott: a chicagói központú repülőgépgyártó egyedi megegyezés alapján fizeti a költségeket, például a kapacitások pótlását és a tárolást, valamint feltehetően valamilyen szintű kártérítést is.
Az összeget egyelőre nem hozták nyilvánosságra, de az Icelandair pénzügyi adataiból kiderült, hogy eddig nagyjából 140 millió dolláros plusz kiadást jelentett az új generációs keskenytörzsű kiesése.
A kapacitások pótlásán felül a tárolás is számos kihívással jár minden légitársaság számára, főleg a hidegebb-nedvesebb éghajlati övezetekben működőknek. A legjobb megoldás a sivatagi tárolás, de ilyen környezetben is körülbelül 120 munkaóra újra kereskedelmi forgalomra alkalmas állapotba hozni egy letárolt 737 MAX-ot – erről korábban itt írtunk.