Leszerződött a NATO SALIS programjával az ukrán Antonov Airlines, a megállapodás értelmében a cég 2021 végéig szállítja az észak-atlanti katonai szövetségen belül létrejött nemzetközi társulás haditechnikáját külső, civil partnerként.
Mint arról beszámoltunk, az orosz Volga-Dnepr Airlines áprilisban felmondta szerződését a részben a NATO kapacitáshiányát átmenetileg orvosolni hivatott Stratégiai Légi Szállítási Együttműködési (SALIS) programjával, amelyben civil cégek évente meghatározott repülési óraszámban fuvarozzák a tagországok haditechnikáját.
Az orosz légitársaság az Antonov An-124-es nehéz teherszállítóival évente 1400 órában teljesített ilyen feladatokat, ezzel a SALIS kapacitásának oroszlánrészét adta, de a katonai eszközök fuvarozása mellett humanitárius akciókban is többször közreműködött a cég.
A felmondásban – a hivatalos indokként megjelölt stratégiaváltás mellett – szerepet játszhatott a NATO és Oroszország között az elmúlt években többek között a szíriai helyzet miatt megromlott viszony is.
Egyes információk szerint a döntés csak ideiglenes volt, most azonban a Volga-Dnepr legnagyobb, ukrán konkurense, az Antonov Airlines írt alá a szövetséggel hároméves szerződést.
Az ukrán légitársaság, amely egyben az An-124-100 Ruszlán teherszállító egyik legnagyobb üzemeltetője, anyavállalata pedig a típust tervező és gyártó Antonov iroda, már korábban is szerződésben állt a NATO-val, azonban jóval kisebb repülési óraszámra.
Egyébként az orosz-ukrán politikai viszony kiéleződése előtt szerződéses partnerként időről időre a Volga-Dnepr továbbadott az Antonov Airlinesnak néhány katonai megbízást, emellett az ukrán vállalat közreműködött már afganisztáni missziók kiszolgálásában, és a 2005-ös pakisztáni földrengés utáni humanitárius akciókban is.
A mostani megállapodással három évig, évente minimum 1600 órában ilyen feladatokat teljesítenek majd a cég gépei, amelyek közül kettő bármikor, kettő hat nappal előbbi, további kettő pedig kilenc nappal előbbi előzetes kapacitáslehívás esetén áll a tizennégy tagország rendelkezésére.
A Ruszlánok 150 tonnás maximális teherbírásának köszönhetően akár harckocsikat, vagy nagy mennyiségű felszerelést, illetve ellátmányt szállíthatnak a világ szinte bármely pontjára, mivel a típus hiányos infrastruktúrájú reptereken is képes üzemelni.
A programmal olyan, nehéz szállítókapacitással nem rendelkező, és azt más módon haderejük számára biztosítani nem tudó országok járnak jól, mint Luxemburg vagy Szlovákia.