A jelenleg rendszerben álló harci helikopterek és a még csak fejlesztés alatt álló nagy sebességű forgószárnyasok közötti áthidaló megoldásként az AH-64E Apache-ot alakítaná át jelentősen a Boeing.
A Future Vertical Lift (FVL) programban, Boeing-Sikorsky koprodukcióban készülő forgószárnyasok technológiademonstrátora csak nemrég teljesítette első repülését, a hadra fogható változat rendszerbe állásáig még hosszú út vezet.
Az chicagói központú repülőgépgyártó azonban addig sem akarja a mostaniaknál jobb tulajdonságokkal bíró, nagyobb sebességre és hatótávolságra képes forgószárnyasok nélkül hagyni az amerikai fegyveres erőket, ezért a jelenlegi csúcsmodellt, az AH-64E Block II Apache helikopter egy speciálisan módosított változatát kínálja számukra – számolt be a Defence Blog.
A tavalyi évben már meglebegtetett terveket egy Philadelphiában rendezett szakkiállításon leplezte le a Boeing, a fantáziarajzok mellett bemutattak egy 1/3-os kicsinyítési arányú szélcsatornamodellt is.
Annak érdekében, hogy a helikopter rendszereit ne kelljen gyökeresen átalakítani, az új változaton megmarad a hagyományos faroklégcsavar, de kiegészül egy, az SB-1-esen alkalmazotthoz hasonló tolólégcsavarral.
Emellett a gázturbinák égéstermékét is hátul vezetik majd ki, így azokat a légcsavarok keltette légörvények nagyrészt eloszlatják, ami által javulhat a típus lopakodó képessége is.
Az átalakításokkal a hatótávolság és a maximális sebesség ötven százalékkal nő, míg a fogyasztás negyedével csökken.
Emellett 2700 kilóra növekszik a maximális hasznos terhelhetőség, a vibráció mérséklődése miatt pedig kétszeresére nő sárkányszerkezet élettartama, amely a teljes élettartamra vetítve még gazdaságosabbá teszi az új generációs harci helikoptert – állítja a Boeing.
@Boeing goes public with compound AH-64 Apache concept at @VTOLsociety #forum75 showing model just out of the wind tunnel. Streamlined fuselage and engine nacelles, retractable gear, longer wings, tail-mounted propulsor. Tail rotor retained pic.twitter.com/l8q0OqzRvQ
— Graham Warwick (@TheWoracle) May 14, 2019
A gyártó szerint a listaár csak húsz százalékkal lesz csak magasabb a jelenleginél, a sorozatgyártás pedig már 2028 körül megkezdődhetne, amivel párhuzamosan 2032-ig problémamentesen kivezethető lenne a mostani AH-64E Block II.
A köztes, harctéri igényeket 2060-ig kiszolgáló típus beiktatásával pedig az USA több időt hagyhat az FVL-programban készült konstrukciók finomítására, a hosszabb tesztprogramokkal kiszűrhetők az esetleges konstrukciós hibák.
Ennek megvalósításához azonban a szállítóhelikopterek esetében is szükség lesz valamilyen, a nagy sebességű forgószárnyasok irányába mutató váltótípusra, amelyről egyelőre sem a Boeing, sem más gyártó nem ejtett szót.