Napi rendszerességű budapesti járatot indít az Emirates, a világ egyik legjobb légitársasága – jelentette be hétfőn a Budapest Airport bő egy órával azelőtt, hogy a légitársaság is kihirdette volna, végre Magyarország fővárosa is bekerül az útvonalhálózatába.
A járatnyitás híre több szempontból is értékes, utasnak és repülőtérnek egyaránt. Utasnak például azért, mert jelenleg el lehet ugyan jutni közvetlen járattal Dubajba a ferihegyi repülőtérről, de először is nem a központiként számon tartott Dubai Internationalre, másrészt pedig csak low-cost színvonalon, és nem is napi rendszerességgel. Ez nem más, mint a Wizz Air tavaly október óta igénybe vehető kínálata.
Ezen alapvetően változtat az Emirates, amikor a mai bejelentése alapján október 27-től elkezd Dubaj és Budapest között repülni. A naponta üzemelő járatokat, ahogy a Budapest Airport fogalmazott „az első pillanattól nagy befogadóképességű, szélestörzsű Airbus A330-as repülőgépekkel üzemeltetik.” – ami a légiközlekedésben jártasabb olvasók körében rögtön hozzászólás lavinát keltett, mivel tudvalevő, hogy az Emiratesnek nincs is kisebb, vagyis keskenytörzsű utasszállítója a flottában, de nem szabad ezért bántani a repülőtér üzemeltető kommunikációját, mert benne rejlik a másik nagy érdem, amit hangsúlyozva dobra kívántak verni, hogy végre ismét lesz nagygépes utasszállító járat!
Utoljára ugyanis a Malév leállásának évében, 2012-ben közlekedett rendszeresen Ferihegyre szélestörzsű utasgép. A Hainan Airlines közvetlen pekingi járatának megszűnésével (az El Al éjszakai Boeing 767-esét és időszakos 747-esét kivéve) azonban leállt az efféle forgalom, és a Budapest Airport azóta folyamatosan állni volt kénytelen a kritikákat.
Az ötcsillagos kínai légitársaság üzemelésének utolsó időszakában egyébként éppen azzal a típussal közlekedett, amelyet most az Emirates is előre jelzett, az A330-200-assal.
Az Emirates budapesti megjelenését már régóta várta az utazóközönség. A légitársaság több térségbeli országban is jelen van, de a Liszt Ferenc repülőtér eddig valahogy kimaradt. Az Emirates kiváltképp igényes légitársaság, csak úgy nem indít járatot. Szigorú elvárásaik vannak nemcsak kiszolgálási, de legalább annyira reptéri infrastrukturális szempontokból is. Megfelelő utashidak, pontos földi kezelés, ezek nélkül aligha van Emirates-üzem. Abban a képben, amit annak a hírnek kapcsán alkotunk, hogy a légitársaság Budapestre jön, remélhetőleg ez is benne van.
Eddig a magyar utasok döntő többsége, akik Emirates-szel kívántak utazni a legközelebb Bécsben szállhattak fel a társaság gépeire, de október végétől már nem kell tehát Schwechatra menni, és bármilyen közel is van, azért ez nagy előny. Budapesten lehet beszállni egy Emirates gépbe! Egy A330-asba, amely az európai Airbus gyár két-hajtóműves szélestörzsű sikertípusa, ez esetben kétféle komfortosztállyal a fedélzetén, összesen 278 utasnak férőhelyet biztosítva.
Indul a verseny, a dohai ötcsillagos konkurenciát kap
Az Emirates járatnyitása minden bizonnyal a minőséget elváró, direktben Dubajba utazni vágyók számára is előnyös lesz, de ennek a viszonylatnak leginkább az átszálló forgalomban, a csatlakozó járatok tekintetében van jelentősége. Az Emirates rendkívül kiterjedt és folyamatosan bővülő útvonalhálózata, különösen innen keleti irányba, a Távol-Kelet, vagy Ausztrália felé komoly versenyre hív.
Az egyik legjelentősebb konkurens a Qatar Airways, amely eddig a Perzsa-öblöt, a dohai repülőtér formájában egyedüliként kínálta fel átszállóközpontként. A katari légitársaság ugyancsak a világ legjobbjai közé tartozik, sőt papírforma szerint még az Emiratesen is túltesz, hiszen ötcsillagos minősítést élvez.
A Qatar Airways 2011 januárjában döntött úgy, hogy Budapestet felveszi útvonalhálózatába, így ők már harmadik éve üzemelnek rendszeresen. Konkrét adatok nem ismertek, de a járatoknak igen jó a töltöttségi híre. A napi gyakoriságú útvonalat viszont a Qatar keskenytörzsű, a forgalmas nyári szezonban többnyire Airbus A321-es típusokkal teljesíti. Ezek a gépek két osztályon összesen 177 utast vehetnek fedélzetükre, de nem ritka, hogy csak kisebb, A320-asok repülnek, 144 fős maximális utaskapacitással.
Akárhogy is, de a Qatar még nem váltott nagyobb gépre ferihegyi viszonylatán. Noha szeptember 1-jétől Bécsbe már A330-asokat küld, Budapesten egyelőre nincs híre váltásnak, pedig Akbar Al Baker a nyitáskor Budapesten azt nyilatkozta, rövid időn belül A330-asokkal jöhetnek majd. Most csak annyit tudni legfrissebben, hogy október 1-jétől a Budapesten keresztül közlekedő zágrábi járat a hét három napján leválik és közvetlen lesz Dohából, amivel Budapest nyer egy kis kapacitást.
A utasok, pláne a tapasztaltabbak számára viszont sokat jelenthet, amikor járatot választ, hogy Dubajig is nagygéppel repülhet az ősztől. A jegyárak versenyéről nem is beszélve, de azt is hamarosan érzékelni lehet majd a foglalási rendszerekben.
Említésre méltó még, hogy az Emirates A330-asán 27 business ülés van, míg mindkét katari gép, az A320-as és A321-es egyaránt legfeljebb 12 üzleti jegyet váltó utast tud felvenni egy-egy járatra, márpedig ez a kategória is sokat számít, főleg ha bízunk a magyar külpolitika keleti nyitás stratégiájából származó élénkülő forgalomra.
Az Emirates egyik nagy fegyvere lehet tehát, amivel utasokat csábíthat, hogy nagy Airbus-szal repül. A Wizz Air szoros székezésű, 180 üléses A320-as gépeit nem is érdemes ebben a relációban összevetni. Akinek fontos a kényelem biztos, hogy Emirates-szel fog Dubajba repülni.
Van még azonban egy másik versenytárs konkurens, a Turkish Airlines, amely Isztambulon keresztül kínál figyelemre méltóan előnyös csatlakozási menetrendet. A törökök az idei nyári szezontól ráadásul már napi háromszor érintik Budapestet és a légitársaság szolgáltatási nívója az Emirateshez és a Qatarhoz hasonlóan magas színvonalú, jó hírnévnek örvend. Járataik két-osztályos keskenytörzsű Airbus és Boeing gépekkel üzemelnek az Atatürk repülőtérről Budapestre és vissza.
Nagygép – nagyobb teherkapacitás
Az Emirates közleményében is kitért rá, hogy az Egyesült Arab Emírségek Magyarország legnagyobb kereskedelmi partnere az arab országok sorában, évente mintegy 1.2 milliárd dolláros forgalmat bonyolítva a két ország között. A kétoldalú kapcsolatok tovább fejlődése pedig még nagyobbra húzhatja ezt, és itt jön a képbe a cargo forgalom.
Az A330-as rakterével ugyanis az Emirates SkyCargo is igyekszik majd gazdálkodni, és járatonként 12 tonna kapacitást ajánl mindkét irányba, amelyben várhatóan élelmiszeripari, elektronikai, gépészeti és ruházati cikkek élénkíthetik az adásvételt.
Így talán még jobban látható, miért is olyan jelentős hír az Emirates megjelenése. Presztízsemelő a Budapest Airportnak, versenyindító a konkurenseknek és egy kiváló termék az utasoknak.