A lapunknak nyilatkozó olasz légiközlekedési szakértő szerint az Etihad sem tudta, pontosan mit akar kezdeni az Alitaliával, ezért most az araboknak is ki kellene lépnie az olasz légitársaságból. Szerinte már 2001-ben hagyni kellett volna becsődölni a céget, és a Sabena és a Swissair mintájára újat indítani.
Egyre közelebb sodródik a csődhöz az Alitalia
Dino Nikpalj, a bergamói L’Eco di Bergamo gazdasági lap főszerkesztő-helyettese, légügyi szakértő az AIRportal.hu-nak telefonon nyilatkozva azt mondta, az Alitalia jelenlegi helyzetét hosszú idő alatt alakította így a piac, mivel a nagysebességű vonatok már a 2000-es éve eleje óta nagy konkurenciát jelentettek a társaságnak. A helyzetet pedig súlyosbította, hogy megjelent a Ryanair és az easyjet, akik az olasz piac 50 százalékát lefedték.
Legutóbb, két évvel ezelőtt az Alitalia már arra sem volt képes, hogy önmagától tegyen a dolgok ellen, mert nem volt tőkéje, ekkor érkezett szakmai befektetőként az Etihad. De az arabok nem tudták, a mai napig nem tudják, hogy mit kezdjenek az Alitaliával – magyarázta Dino Nikpalj, majd hozzátette: ezt támasztja alá az is, hogy még csak cselekvési tervük, programjuk sem volt arra, hogy mit kellene csinálni. Ezek után Dino Nikpalj szerint a legkevesebb az, hogy az Etihad lelép.
Arra a kérdésre, hogy ki veheti át az arabok helyét Nikpalj azt mondta, egyelőre nem tudni. A Lufthansa világossá tette, hogy nem érdekelt az Alitalia 49 százalékának felvásárlásában, az Air France-KLM szintén nem jöhet szóba a nem rég történt szakítás után, és az állam sem növelné részesedését a társaságban. Ugyanakkor az állam elkötelezett abban, hogy megmentsék az Alitaliát, ennek jelenlegi módja az, hogy kölcsönöket biztosítanak az üzemeléshez.
Különböző uniós és olasz törvények miatt tegnaptól hat hónapig még biztosan üzemképes marad az Alitalia, addig van idejük valahogyan rendbe szedni a társaságot. Legkésőbb az év vége előtt nem sokkal történnie kell valaminek, különben az Alitalia nem éli meg 2018-at, ami már csak azért sem lenne jó, mert Olaszországnak szüksége van egy nemzeti légitársaságra, már csak a turizmus miatt is.
Arra a felvetésre, hogy a Swissair és a Sabena forgatókönyvét játsszák az el Alitaliával Nikpalj azt mondta, 2001 óta, a szeptember 11-i terrortámadásokat követő nagy bezuhanás óta mindenki ezt várja. Ha akkor meglépik, akkor a mai helyzet sem állt volna elő. Most már viszont túl komplikált lenne az uniós és olasz szabályok miatt, így a mostani helyzetet kell valahogy megoldani. Ennek része, hogy szerinte az Alialiát vezető három embernek is mennie kell, mivel alkalmatlanok a társaság vezetésére.
A szakértő arra is kitér, hogy már régen meg kellett volna lépni a Sabena és a Swissair csődjének, majd új cégben való újrakezdésének 2001-2002-es forgatókönyvét. Ez megtörtént, hiszen 2008-ban az Alitaliát csődbe engedték. Az Air One-nal egyesített új cég ekkor indult, az adósságokat kiszervezték és elengedték.
Ebbe az új vállalkozásba fektetett be végül az Etihad, ismét átformálva a holdingsturktúrát – így a mai Alitalia szigorúan véve nem az évtizedekkel ezelőtt alapított, nagy múltú cég, hanem egy alig több mint 6 éves vállalkozás.
– a szerk.