Hamarosan a saját elektronikus eszközeinken lehet a fedélzeti szórakoztató rendszer (IFE), így sokkal személyesebb tartalmat is kínálhatnak a légitársaságok és szerepet kaphat a VR szemüveg is.

A Techradar az Ulster Egyetem munkatársára hivatkozva azt írja, hogy az alacsony felbontású, alacsony látószögű és limitált tartalmú fedélzeti szórakoztató eszközök a végét járják. Kevin Curran szerint egyre több légitársaság foglalkozik azzal, hogy a személyes eszközeinken, tableteken, okostelefonokon, laptopokon legyen elérhető a rendszer, így ezeken keresztül is elérhető lehet rengeteg tartalom.

A Singapore Airlines például most vezetett be egy KrisWorld nevű alkalmazást, amelyet a saját eszközünkre telepíthetünk, és előre kiválaszthatjuk, hogy milyen tartalmakat szeretnénk utazás közben megtekinteni. Amint az utas helyet foglalt a telefon, vagy tablet távirányítóként kezd el működni, de egy időben második kijelzőként is funkcionál, amelyen a fedélzeti újságot lehet olvasni, vagy az útvonaltérképet lehet böngészni.

A rendszer fejlesztője, a Panasonic Aviation azt állítja, hogy mostantól a személyre szabhatóság lesz a kulcs a fedélzeti szórakoztatásban.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
A Singapore Airlines KrisWorld rendszere. Fotó: Singapore Airlines | © AIRportal.hu

A Singapore Airlines KrisWorld rendszere. Fotó: Singapore Airlines


Az alkalmazás egyelőre az Airbus A380-asok és a Boeing 777-300ER-ek business osztályán érhető el, de a fejlesztő egy alkalmazás-alapú szolgáltatást is biztosít az Air Canada Rouge-nak. A program segítségével a filmeket a személyes eszközökre lehet streamelni wifin keresztül. Ez a lényege a Bring Your Own Device (BYOD – hozd a saját eszközöd) koncepciónak.

Kevin Curran szerint a Lufthansa, a Virgin Australia, és az El Al is azon dolgozik, hogy az utasok lábánál lévő dobozt olyan, a fedélzetre telepített szerverekre cserélje, amelyek kábel nélküli csatlakozási pontokat biztosítanak, így lehetővé válik a már személyesen kiválasztott tartalmak saját eszközre történő migrálása.

Mindez azonban nem csak a táblagépekre, laptopokra, okostelefonokra lesz elérhető, hanem bizonyos wifi-alapú fejhallgatókra is.

Virtuális valóság már utazómagasságon is

Emellett a másik nagy dobás a VR-technológia alkalmazása lehet, miután az ilyen eszközökre tervezett tartalmak, programok ára folyamatosan csökken. Például az utas már előre megtekintheti majd a business osztályt, szemügyre veheti a lábteret. De ugyanez elérhető lehet a gépen utazva a szállodák szobáitól az éttermekig.

Ezen kívül a VR szemüveg másra is jó lehet: például elénk varázsolhatja a csillagos eget egy éjszakai repülés során, az Airbus pár éve már mutatott be ilyen kezdeményezést. A Spafax is azzal kísérletezik, hogyan lehetne külső kameraképek segítségével gyakorlatilag átlátszóvá tenni a gépek falát.

Az Airbus koncepciója. Grafika: Airbus Industries | © AIRportal.hu

Az Airbus koncepciója. Grafika: Airbus Industries

Az Emirates egy olyan szolgáltatást tesztel, amely interaktívvá teszi a komfort csomagot egy applikáción keresztül. A csomag fizikai tartalma nem változott – ugyanúgy fogkefe, fogkrém, zokni, fésű, füldugó, stb. van benne, de az applikációval egészségügyi tippeket kaphatunk és különféle “aktivitásokat” is rejt a program.

Az előrejelzések szerint 2023-ra mintegy 13000 kereskedelmi gépen lesz elérhető valamilyen formában a repülés közbeni internet, bár jelenleg még nem minden területen elérhető a szatelit-alapú szolgáltatás. Az Emirates adatai azt mutatják, hogy utasaik több, mint negyede használja az internetet repülés közben, a 12 órásnál nagyobb utakon pedig az emberek fele él a netezés lehetőségével.

A szatelit-alapú interneté lehet a jövő a légiközlekedésben

Don Buchman, a ViaSat alelnöke szerint a légiutas-kísérők hamarosan az utasok összes preferenciájáról tudhatnak majd, de a fedélzeti wifi segítségével akár duty-free shopokban is vásárolhatnak az utasok úgy, hogy az otthonaikba kérik a szállítást, de utastársaikkal is felvehetik a kapcsolatot.

A Norwegian szatelit-alapú internetszolgáltatásának lelke. A vevőket Budapesten szerelték fel. | © AIRportal.hu

A Norwegian szatelit-alapú internetszolgáltatásának lelke. A vevőket Budapesten szerelték fel.

Mindennek viszont jelenleg több gátja van. A fedélzeti netszolgáltatás a legtöbbször lassú, nem mindenhol elérhető és alacsony a rendelkezésre állása, mivel a gépek többnyire jelenleg a földi 3G-s adótornyokról kapják az adatot, így a teljes sávszélesség gépenként rendkívül alacsony. Mindez persze megoldódik, ha a gép fel van szerelve szatelit-alapú internet hozzáféréshez, amellyel a sávszélesség 50 megabit is lehet másodpercenként.

A szakértők viszont arra számítanak, hogy a technológia fejlődésével a mostani kapacitások százszorosa áll majd rendelkezésre, így az élő hírcsatornák stream-alapú elérése, vagy a felhő-alapú tartalomszolgáltatás, például a Netflix is sokkal több értelmet nyer. Utóbbival egyébként már kísérletezik az AeroMexico.